Debat 11 april 2017 inz. bestemming InBlik

Bijdrage John Dolstra, ChristenUnie

Eerste termijn

Voorzitter,

Goed dat er zoveel insprekers en mensen aanwezig zijn bij dit onderwerp. De ChristenUnie is een partij die wil samenwerken met alle inwoners van Maassluis, ongeacht hun afkomst, handicap, geloof of geaardheid.

Met een voorbeeld wordt duidelijk dat het college heeft geprobeerd om Myosotis op een verkeerd been te zetten. Voorzitter, de Marathon van Rotterdam is net geweest. Maar als iemand niet kan lopen, dan kun je vragen mee te doen, maar je krijgt dan nee te horen. Dat is niet om tegen te werken, maar omdat je het vraagt aan iemand die gehandicapt is en niet kan lopen.

Dat is wat er is gebeurd met Myosotis. U bent heel lang bezig geweest met uw politieke spelletjes door hen naar de Koningshof en de Vloot te willen verplaatsen. Maar wie inzicht heeft in de kwetsbaarheid van deze mensen weet dat een nee om niet te kunnen verplaatsen naar een andere plek het enig logische antwoord is.

In het bestuursrecht staat bij het zorgvuldigheidsbeginsel dat een beslissing van de overheid voldoende overwogen tot stand moet zijn gekomen door alle in aanmerking komende belangen te hebben afgewogen. U blijft het een zorgvuldig proces noemen, welnu voorzitter, wij niet. U hebt Myosotis net zo lang onder druk gezet tot ze het strijden voor hun gehandicapten uiteindelijk los hebben moeten laten. De woorden schandalig en geen inlevingsvermogen passen hier beter.

U rept met geen woord over de positie van de verstandelijk gehandicapten van Myosotis, die u met dit raadsvoorstel op achterstand zet in hun ontwikkeling. Ik verwijs naar het VN-verdrag gehandicapten dat mede is ondertekend door Nederland. Daarin staat dat deze mensen vanuit de overheid recht hebben op extra zorg en bescherming. Deze mensen zitten bij InBlik op hun plaats en worden gesteund door Myosotis om daar hun wekelijkse activiteiten op zaterdag en zondag te kunnen blijven uitvoeren.

Na afweging kunnen wij niet meegaan met de uitkomst van de verkennende gesprekken van het CDA en D66. Deze gesprekken sturen erop aan dat een combinatie van Ummah Wahidah en Myosotis in InBlik mogelijk moet zijn. Misschien komt de boodschap van Myosotis hard over dat ze samen in Inblik niet zien zitten. Maar wanneer we goed kijken naar de activiteiten van Ummah Wahidah, dan kunnen we niet anders concluderen dat het beter is beide partijen een eigen ruimte te geven en ruimte voor hun toekomst. Ten aanzien van de besluitvorming over een verplaatsing van Ummah Wahidah hebben wij ons afgevraagd: wie is nu de leider in dit proces? Vanuit de gesprekken die we voeren in de stad lijkt het er steeds meer op dat de burgemeester in dit proces een belangrijke rol heeft gespeeld. U hebt als koopman het gebouw InBlik leeg aangeboden als nieuwe ruimte voor de Marokkaanse jongeren terwijl dit nog tot 2022 verhuurd is aan andere gebruikers.

Uw onzorgvuldige werkwijze waarbij signalen uit de stad werden genegeerd en u uw plan doordrukte heeft ook hen in een moeilijke positie gebracht. Met deze aanpak hebben wij geen sterke indruk gekregen van een burgemeester voor alle Maassluizers.

Een ander punt is de omgang met de bewoners in een gebied van veel ouderen en waar u dit open jongerencentrum wilt vestigen. Het is logisch gezien de gebeurtenissen in de Burgemeesterswijk dat deze bewoners zich zorgen maakten en u een petitie met 470 handtekeningen hebben aangeboden. Het enige wat u zei was een mededeling dat er een open jongerencentrum komt in InBlik. Voorzitter, deze ouderen kwamen naar het stadhuis om te praten over hun angsten en bezwaren. Maar ook nu geen burgervader die met inleving in gesprek gaat met oudere inwoners van Maassluis.

Dan de beloften aan Ummah Wahidah, want de ChristenUnie komt op voor deze jongeren. In de informatie staat dat in 2010 het wijkgebouw van Wijkvereniging de Flat en de stichting Ummah Wahidah waren verhuisd naar een tijdelijk onderkomen en dat binnen 5 jaar voor beiden er een vast gebouw moest komen. Dit is wel gebeurd voor de wijkvereniging maar niet voor de Marokkaanse jongeren. Dit beleid noemen wij willekeur. Naar onze mening hebben deze jongeren recht op een eigen stenen gebouw in de omgeving waar ze nu zitten. In het gesprek dat wij hebben gevoerd met Ummah Wahidah, dat zeer prettig en inhoudelijk was, hebben wij begrepen dat zij het gebouw willen openstellen voor iedereen.

Het mag niet zo zijn dat we wel geld besteden aan een Sinterklaasintocht, maar geen geld beschikbaar stellen om dit probleem op te lossen en deze belofte in te lossen en we jongeren laten zitten in een tijdelijke keet. Wij zouden graag zo spoedig mogelijk een deugdelijk voorstel zien, vooraf aan de kadernota. Verder moet de doelgroep gerichte ondersteuning krijgen. Op ons nadrukkelijk verzoek is toegezegd dat we concreet beleid te zien krijgen wanneer het plan Meedoen wordt besproken en integratie beter vorm gaat krijgen in Maassluis.

Tot slot voorzitter, de ChristenUnie is van mening dat er op dit moment meer behoefte is aan rust en nadenken dan het tonen van daadkracht. Neem een wijs besluit en haal dit raadsvoorstel wat veel onrust geeft en de stad verdeelt van tafel.

Tweede termijn

Voorzitter,

Bij dit raadsvoorstel voor een open jongerencentrum hebben vele insprekers de moeite genomen om hun punten naar voren te brengen. Wanneer je goed hebt geluisterd naar alle insprekers, dan kun je alleen maar concluderen dat dit voorstel tot meer verdeeldheid dan eensgezindheid heeft geleid. Taakgerichte managers hebben een sterke neiging om recht op hun doel af te gaan, maar vergeten dan om de mensen mee te nemen. De commotie over dit raadsvoorstel laat deze aanpak duidelijk zien en heeft tot verdeeldheid geleid bij bevolkingsgroepen in deze stad. In Maassluis hebben we een cultuur om in goede balans taakgericht, maar vooral ook relatiegericht, de dingen samen op te lossen. Deze cultuur heeft ervoor gezorgd en de basis gelegd dat vele vrijwilligers hun steentje willen bijdragen aan een nog mooier Maassluis. De ChristenUnie vindt het daarom bijzonder pijnlijk en is daar verdrietig over dat de verstandelijk gehandicapten van InBlik in een politiek wespennest  terecht zijn gekomen en daardoor zijn afgehaakt. Wij vinden dat Myosotis per direct weer gebruik moet kunnen maken van InBlik en dat dit ook in de toekomst zo moet blijven.

Ook vinden wij als ChristenUnie dat een toezegging voor een eigen gebouw aan de Marokkaanse jongeren ook daadwerkelijk aangepakt en uitgevoerd moet worden door het college. Ik herhaal onze eerste termijn om voor hen een eigen stenen gebouw te realiseren en dit in de kadernota mee te nemen. Bovendien vinden wij dat deze stichting ook nog bestaansrecht moet houden met eigen subsidie en niet straks alleen nog op papier.

De ChristenUnie is een partij die open en eerlijk op basis van betrouwbaarheid alle punten, die in deze stad langskomen, evenwichtig en in samenhang onafhankelijk beoordeelt. Wij hebben geen ideologische en partijstandpunten die voorgaan op het belang van deze stad en haar inwoners. Wij luisteren als ChristenUnie naar de inwoners van deze stad en richten ons daarbij in het bijzonder op inwoners die achtergesteld zijn, zoals de Marokkaanse jongeren, en we komen op voor de kwetsbare medemens zoals de verstandelijk gehandicapten van Myosotis. Niemand mag tussen wal en schip vallen is de gevleugelde uitspraak van dit college. Laat dit niet alleen op papier zo zijn”, maar pas dit ook toe in de praktijk.

Voorzitter, wij zijn van mening dat dit raadsvoorstel geen bijdrage zal leveren aan de sociale cohesie en grote rijkdom in deze stad en willen u daarom nogmaals adviseren om dit voorstel van tafel te halen. Ons voorstel: ga eerst om de tafel met alle partijen. Luister ook naar de bezwaren en kom daarna met een nieuw voorstel naar de raad wat draagvlak heeft onder de bevolking van Maassluis.

John Dolstra

Reacties op 'Debat 11 april 2017 inz. bestemming InBlik'