Debat armoedebeleid

Armoedevrijdag 01 juli 2016 13:29

Dinsdag 28 juni 2016 voerde Klarie Oosterman namens de ChristenUnie het woord over de beleidsnotitie armoedebeleid. Hieronder haar bijdrage.

Uitkomst van het raadsdebat is dat de notitie niet is vastgesteld. Dit zal pas gebeuren wanneer het actieplan er is. Wij zijn heel blij met deze uitkomst.

Eerste termijn

Voorzitter, het is een bijzondere situatie. Een debat in Maassluis over armoedebeleid. Dat zijn we niet zo gewend. Dat er weinig gedebatteerd werd komt misschien ook wel door de tamelijk eigenzinnige wethouder die jarenlang deze portefeuille behartigde. Daadkrachtig voor de mensen, voor ons als raad misschien wel eens iets te daadkrachtig omdat we bijna geen kans kregen om zelf nog kaders te stellen. Maar uiteindelijk liep het goed.

We zitten nu in 2016 met nieuwe uitdagingen: een nieuwe organisatie en een nieuwe wethouder. Als raad moeten we de kaders vaststellen en voor ons ligt een beleidsstuk waarin de kaders omschreven staan. Aan ons om hier een mening over te geven.

Voorzitter, laat ik er niet omheen draaien. Als ChristenUnie hebben we grote moeite met dit stuk. Het is alsof ons gevraagd wordt met een boot naar Amerika te varen. Er zit een zeil op en we weten hoeveel geld er is om de boot te bouwen. Maar geen idee hoe het er verder uit gaat zien, wie er meevaren en wie nu eigenlijk precies aan het roer staat op welk deel van de tocht. Stap je dan in? Of vraag je dan toch om een betere uitwerking. Is dit stuk niet meer een startnotitie?

Voor deze eerste termijn wil ik een aantal punten uit het stuk nalopen:

• Er zijn geen cijfers en in de evaluatie missen we een verslag van de ervaringen van de verschillende betrokken partners in de stad. We hebben al jaren armoedebeleid, dan moet er echt wel iets meer over te zeggen zijn.
  • Als ChristenUnie willen we voor dit moment de cijfers van de voedselbank als anker gebruiken:In april t/m mei zijn er 30 huishoudens bij gekomen.Totaal 205 gezinnen uit Maassluis die voldoen aan de strenge criteria van de voedselbank. Dat is bijna 2% van onze bevolking.
  • Kinderen zijn een speerpunt in uw beleid, wethouder. Maar we constateren dat het om wat voor reden dan ook dit jaar niet is gelukt de fondsen voor de schoolspullen rond te krijgen. Dat betreft 67 kinderen. Als ik het goed heb begrepen wordt er nu vanuit een kerk bijgesprongen.
  • De voedselbank is bekend met daklozen in Maassluis. Wethouder, u heeft aangegeven dat er een wachtlijst is bij de Centrale Opvang. Maar wat is het beleid?  Laten we de mensen dan op straat slapen?
  • Mooie woorden over samenwerking, maar ons beeld van de organisatie is dat het stroperig is geworden. We missen de korte lijnen.
  • Ook missen we in het stuk een 0-meting van wat er nu al is in de stad. En wat we hierin als 3 gemeentes van elkaar kunnen leren. Denk aan onze eigen non-food bank of het idee in Vlaardingen van de sociale supermarkt.
  • Op financieel gebied is een totaal overzicht nodig. Wat gaan we wel doen en wat gaan we schrappen. En wie doet wat.
  • Tenslotte voorzitter, veel komt te liggen bij de wijkteams. Wij willen als kader meegeven om daar kritisch naar te kijken. Leggen we de lat voor de wijkteams niet te hoog? Is het niet verstandig verantwoordelijkheden eerst nog te spreiden?

Tweede termijn

Voorzitter, zoals aangegeven vinden we het stuk nog te vaag. En we voelen ons daarin gesterkt door de mening van de adviesraad. De intenties van het plan steunen we, maar we willen het graag verder bespreken in combinatie met het actieplan. Wel verwachten we van de wethouder dat hij tot die tijd actief contact zoekt met alle betrokken partijen in de stad om mogelijke knelpunten die er nu spelen daadkrachtig aan te pakken.

Nog een paar dingen om mee te geven richting het actieplan:

• Het repair cafe zou misschien ook gecombineerd kunnen worden met de kringloopwinkel en b.v. het opknappen van fietsen voor de voedselbank. Dit kan dan ook weer werkervaringsplekken opleveren.
  • Consulenten moeten met beide benen in de stad staan en een goede kennis van Maassluis hebben.
  • We staan positief tegenover de 120% regeling voor kinderen en de aanvullende verzekering. Maar wel willen we het advies van de adviesraad volgen, dus goed kijken of dit inderdaad oplevert wat we zouden willen.
  • In het actieplan ook een uitsplitsing per stad. Om van elkaar te kunnen leren.
  • Goed kijken naar inhoud kindpakket.
  • Maatschappelijk aanbesteden, daar zijn we steeds een beetje kritisch in geweest.  Het mag niet leiden tot een nieuwe organisatielaag of het  kwijtraken van vrijwilligersorganisaties.
  • Graag kijken naar de mogelijkheden van een Stichting Leergeld.
  • Aandacht voor zelfredzaamheid. Zolang zelfredzaamheid niet lukt meelopen en ondersteunen.

Wethouder, ik zal u deze aandachtspunten straks ook nog overhandigen.