Is er wel duurzaamheidsbeleid in Maassluis?

maandag 11 mei 2020 10:17

Op dinsdag 28 april 2020 is in een commissievergadering van de gemeenteraad het oude duurzaamheidsbeleid van de gemeente Maassluis geëvalueerd en het nieuwe Programma Energietransitie besproken.

Een debat in de gemeenteraad over dit onderwerp werd niet toegestaan. De ChristenUnie wilde graag dit debat. Maar aangezien er een aantal (naar onze mening bureaucratische) regels van kracht zijn in onze stad is het nagenoeg onmogelijk ruimte te krijgen om een afwijkende mening in debat te brengen. Daarom hierbij via social media onze mening over het duurzaamheidsbeleid in Maassluis.

Vraag 1: Is er duurzaamheidsbeleid in Maassluis?

Antwoord: Ja en Nee

Sinds dinsdag 28 april hebben wij in Maassluis geen overkoepelend duurzaamheidsbeleid meer. Natuurlijk wordt er wel gewerkt aan duurzaamheid. Maar dit zijn nu allemaal losse onderdelen geworden. Er is geen totaalvisie waar we in Maassluis voor willen staan op het gebied van duurzaamheid. De ChristenUnie vindt dit een slechte zaak.

Evaluatie van het oude beleidsplan:

Na 5 jaar is het college tot de conclusie gekomen dat het oude beleid te breed was opgezet. Helaas komt het college daar zelf pas na 5 jaar achter.  De ChristenUnie heeft dit destijds al helder aangegeven. Helaas zien we vaker dat het college moeite heeft om goed te luisteren naar een kritisch tegengeluid.

In plaats van het oude beleid te verbeteren gooit het college het nu weer over een heel andere boeg. In plaats van algemeen beleid is het mantra nu om te focussen op bepaalde thema’s. Een dergelijk zwabberend beleid zien we trouwens iedere 4 jaar opnieuw. Naar onze mening is het veel goedkoper om bestaand beleid bij te stellen dan om iedere vier jaar weer een adviesbureau in te huren voor nieuw beleid. Toch kiest de gemeente Maassluis vaak voor dit laatste. Ook zou het veel slimmer en goedkoper zijn om beleid van voorbeeldgemeenten te gebruiken als basis.

Ik verwacht dan ook het volgende scenario voor de komende jaren:

Het nieuwe Programma Energietransitie is twee jaar geldig. Dit betekent dat het programma eindigt rond de nieuwe gemeenteraadsverkiezingen in 2022. Dan komen we in een soort niemandsland terecht en zitten we een tijdje zonder beleid. Een nieuw college gaat dan opnieuw het wiel uitvinden en huurt een adviesbureau in om nieuw duurzaamheidsbeleid op te zetten. Kosten: minimaal 40.000 euro. Oh ja, en natuurlijk mogen burgers dan meedenken. Maar was het niet veel slimmer om burgers alle jaren bij het beleid te betrekken?

Vraag 2: Maar het Programma Energietransitie is toch ook duurzaamheidbeleid?

Antwoord:  Nee

Het wordt gebracht als duurzaamheidsbeleid. Maar als je goed leest dan is het dit niet. Het is niets meer en niets minder dan een financiële onderbouwing voor de besteding van geld vanuit het rijk en vanuit subsidies. Het zou me ook niets verbazen wanneer de communicatiebijlage oorspronkelijk bedoeld was als onderbouwing voor de subsidieverstrekker.

Het stuk is ook enorm vaag. In een discussie die daarover ontstond werd door de VVD gesteld: ‘Je kunt ook nog geen concrete doelen stellen, er verandert nog zoveel’. Wij zijn echter van mening dat je dan alsnog concrete opdrachten moet formuleren in de route naar een CO2-neutraal Maassluis. Dit stuk geeft geen heldere uitgangspunten waarmee we als gemeenteraad onze kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende rol kunnen vervullen.

Ook kenmerkt het duurzaamheidsbeleid in Maassluis zich door losse impulsen. Zodra er ergens een potje geld is komen er bijvoorbeeld informatieavonden. En vervolgens ligt het weer 2 jaar stil. De ChristenUnie is van mening dat participatie van inwoners een langlopend project is. Daarvoor heb je een stabiel meerjarenbeleid nodig. Alleen dan bereik je je inwoners. In eerste instantie duurt het langer om op te starten, maar de winst pak je op de langere termijn.

Vraag 3: Maar er komt toch een werkgroep duurzaamheid?

Antwoord:

Dat heb ik de wethouder inderdaad horen zeggen. En nadrukkelijk wordt het een adviescommissie van het college. Het is nog maar de vraag of dat een goed idee is, want we merken juist dat het college niet heel veel doet met inbreng vanuit de inwoners van Maassluis. Sterker nog, de wethouder/het college is duidelijk niet erg gecharmeerd van burgerparticipatie.

Wil je succes hebben met duurzaamheidsbeleid in een tijd waarin we een groot tekort hebben aan financiële middelen en ambtelijke capaciteit, dan zal het aanjagende effect toch echt vanuit onze inwoners moeten komen! Dat vraagt boven alles een slimme gemeente die zaken uit handen durft te geven!

Vraag 4: Is het nieuwe beleid ook echt duurzaam?

Antwoord: Ook daar kun je gerust een debat over voeren.

Neem nu elektrisch rijden. Nog steeds zijn we in de wereld niet goed in staat om op een verantwoorde manier accu’s te produceren en te hergebruiken. Ook de opslag van groene stroom is slechts beperkt mogelijk. ChristenUnie Maassluis wil gaan voor duurzaamheid. Maar enige nuchterheid is wel op zijn plaats!

Vraag 5: Waarom heeft de ChristenUnie dan toch ingestemd met dit programma?

Antwoord:

We hebben de wethouder het voordeel van de twijfel gegeven.

In Maassluis geldt sinds ongeveer een half jaar de regel dat je als enige partij geen debat mag aanvragen. Aangezien alle andere fracties akkoord gingen was een debat niet mogelijk. Ook onze vraag om de uitkomsten van de vergadering te mogen bespreken in de fractie, om een motie te overwegen, werd afgekeurd. We mochten alleen voor- of tegenstemmen.

Tegen deze gang van zaken heb ik als raadslid bezwaar ingediend. Omdat ik van mening ben dat je op deze manier je taak als raadslid niet zorgvuldig kunt vervullen.

In onze stemverklaring hebben we aangegeven dat we de wethouder het voordeel van de twijfel geven. Maar onze ja-stem is flinterdun.

Al drie jaar lang belooft dit college een jaarlijkse terugkoppeling van de stand van zaken van het duurzaamheidsbeleid. Drie jaar lang zijn we vervolgens met een kluitje in het riet gestuurd, want de jaarlijkse terugkoppeling is er nooit gekomen.

De wethouder doet nu prachtige toezeggingen dat hij de raad goed op de hoogte zal houden. Hoeveel is deze toezegging waard?

Verder heeft het college  5 jaar geleden niet geluisterd naar ons kritische tegengeluid. Mogelijk dat het college haar oor vooral te luisteren zal leggen bij de coalitiepartijen. We hopen dan ook dat deze partijen het duurzaamheidsbeleid nu wel kritisch gaan volgen.

Want uiteindelijk ben je als gemeente pas in control als je je voorgenomen plannen ook daadwerkelijk weet uit te voeren!

ChristenUnie Maassluis, Klarie Oosterman-Feenstra

Reacties op 'Is er wel duurzaamheidsbeleid in Maassluis?'