Bijdrage John Dolstra aan het debat van 13 juli 2021

52a4b434-5779-4ccd-85cd-1fe95158ca67.jpgdonderdag 15 juli 2021 14:07

Bijdrage John Dolstra aan het de debat van 13 juli 2021 inz. de Raadsinformatiebrief Incidentele Middelen

Eerste termijn

Voorzitter,

Vanavond gaat het over een voorstel om 560.000 euro beschikbaar te stellen voor een aantal beleidsmatige zaken en de inhuur van een interimmanager. Wij hadden het wel netjes gevonden als alle fracties, die bij de commissie al met zoveel gemak hadden gezegd akkoord te gaan, met dit voorstel hadden gewacht met deze uitspraken tot aan het debat.

Vanuit de vorige discussie is bij de beantwoording duidelijk geworden dat er geen geld nodig is voor de jeugdzorg en WMO-onderwerpen die wel staan genoemd in het Raadsvoorstel. De ChristenUnie is van mening dat wij in Maassluis verantwoord en vanuit het voorzichtigheidsprincipe moeten omgaan met zoveel geld. Dit Raadsvoorstel is voor ons dan ook zomaar uit de lucht komen vallen.

Omdat we bij deze geldvraag de echte onderbouwing missen en het er meer op lijkt dat de organisatie bestuurlijk niet op orde is, rekenen wij dat het college aan. De ChristenUnie kan geen verantwoordelijkheid dragen voor dit niet onderbouwde bedrag. Als voorbeeld wil ik noemen een manager die 1 ton krijgt voor een project van een half jaar. Maar als een kleine bewonerscommissie om een paar duizend euro vraagt om een buurthuisje te realiseren voor de hele buurt wordt er gewoon gezegd “wij hebben geen geld”.

Voorzitter, wij moeten nog een goede evaluatie krijgen over de reorganisatie en daarin gaan we mee met het voorstel van de VSP.

Wij vragen u tot slot nogmaals: trek dit niet onderbouwde stuk in en kom daarna met een wel onderbouwd voorstel, waaraan wij ons budgetrecht kunnen verbinden.

Tweede termijn

Voorzitter, dank voor de beantwoording. De ChristenUnie is een partij die constructief haar medewerking wil verlenen aan dit college. Dat hebben we ook gezegd bij het begin van deze coalitie in 2018. Dit blijkt ook uit de vele keren dat wij na beantwoording met de onderwerpen konden instemmen. Ook wij willen investeren, maar wel verantwoord omgaan met het geld, waardoor we er als Maassluis beter van worden. Dat vertrouwen hebben wij niet gekregen en zeker niet na de interrupties.

We hebben begrepen dat u dit voorstel er toch doorheen wilt hebben, maar dat gebeurt dan zonder onze steun. Nogmaals, wij kunnen geen verantwoording dragen voor zaken die wij niet vooraf inhoudelijk kunnen beoordelen. Ik noem de diverse raadsinformatiebrieven, de omgevingswet, etc., waarvan wij op dit moment de inhoud niet kennen. Daarnaast had dit keer ook wel meer rekening kunnen worden gehouden met de minderheid in de Raad die hierover een andere mening heeft afgegeven. Regeren doe je samen en niet alleen op basis van de meerderheid.  Volgens mij is dat de intentie van het coalitieakkoord.

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht