Berichten geschreven door Peter Anker

1. rotonde westlandseweg/mozartlaan
    Door Peter Anker op 2 februari 2023

Reacties op Rotondes

In mijn vorige column heb ik geschreven over de gevaarlijke situaties voor met name fietsers op de rotonde Mozartlaan/Westlandseweg. Nu dat heb ik geweten! Heel veel reacties van zowel automobilisten als fietsers.

Automobilisten geven allemaal aan dat het verkeersbeeld onduidelijk is, de rotonde is onoverzichtelijk. Het idee dat er misschien een fietser over het hoofd wordt gezien werd vaak genoemd. En opmerkelijk dat veel automobilisten vonden dat al die andere autorijders te hard reden. De reactie “rij als een slak, op je gemak” en ‘het gaat om de mentaliteit’ wil ik u niet onthouden. Ja mentaliteit is wel een ding, als we allemaal wat rustiger rijden wordt het ook veiliger.

Lees meer over "Reacties op Rotondes"
  2. rotonde westlandseweg/mozartlaan
    Door Peter Anker op 19 januari 2023

Rotondes

En ja, weer een ongeluk met een auto en een fietser op de rotonde bij de moskee. Bij deze rotonde klagen automobilisten erover hoe lastig het is om fietsers te zien en zijn fietsers blij dat ze heelhuids konden oversteken. Hier moet zo snel mogelijk wat aan gebeuren!

Er gebeuren relatief veel ongelukken met fietsers op rotondes, zo blijkt uit de nieuwste onderzoeken (TUDelft/VIA) en als het drukker wordt dan stijgt het aantal ongelukken nog harder. Dat is ook wel logisch, zeker voor de fietsers die over de rotonde bij de moskee fietsen. Zij merken hoe vaak automobilisten pas op het laatste moment fietsers zien en dan hard moeten remmen. En als het drukker wordt gaat het dus ook vaker mis.

Lees meer over "Rotondes"
  3. Peter-05.jpg
    Door Peter Anker op 8 maart 2022

Wooncoöperaties: een nieuwe richting voor de Maassluise woningmarkt

De prijzen van woningen in Maassluis stijgen en het aanbod blijft achter. Alle oplossingen die zijn bedacht blijken niet of onvoldoende te werken. Wat wel gaat werken en wat echt een oplossing is, zijn ‘wooncoöperaties’, niet te verwarren met wooncorporaties.

Wooncoöperaties zijn overal in de wereld te vinden. Mensen slaan de handen inéén en starten een coöperatie. Het is een woonvorm waarbij de leden, de bewoners, gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor hun huisvesting. Beheer en bestuur worden gezamenlijk gedaan. Vaak zijn er gemeenschappelijke ruimten, naast de eigen woning.
    Eerst maar eens wat voordelen op een rij:

Lees meer over "Wooncoöperaties: een nieuwe richting voor de Maassluise woningmarkt"