Opmerkingen bij de Programmabegroting 2008

fractie maassluis 2007dinsdag 13 november 2007 17:43

“Een goede raad is goud waard”

Inleiding

 “Een goede raad is goud waard”

 Inleiding

Laten we beginnen met een citaat van Mgr. Chaput: “Als gelovigen niet publiekelijk voor hun morele overtuiging uitkomen, is dat geen tolerantie maar gebrek aan moed”. Het is duidelijk dat eerlijkheid, openheid en oprechtheid de basis vormen van en behoren bij een christen in de politiek. Op die wijze willen wij onze politieke inzet gestalte geven. Het spreekt vanzelf dat wij van college en raad hetzelfde vragen. Een morele overtuiging is voorwaarde voor een goede betrouwbare overheid. Eerlijk en oprecht. We vragen de burger om vertrouwen. Dan moet de burger ook het openbaar bestuur kunnen vertrouwen. Achterkamertjes politiek hoort daar niet bij en met waarheid moet zorgvuldig worden omgegaan.
De aard van het dualisme, zoals ook hier in deze gemeente na de verkiezingen van 2006 is ingevoerd, houdt in dat de gemeenteraad controleert en het college bestuurt. Het kan dan ook niet zo zijn dat een deel van de gemeenteraad moeilijke vraagstukken samen met het college dichttimmert. Dat bevordert de oprechtheid van het politieke bedrijf niet.

Onze fractie leest in het voorwoord mooie teksten. Zoals “Beweging om de onderlinge samenhang in de stad te verstevigen en beweging om een goed antwoord te geven op de toenemende milieudruk”. Dat lezen wij met genoegen. Maar wij hopen echt dat het niet bij deze mooie woorden blijft. Dat het college ook echt krachtig burgergericht beleid weet te ontwikkelen om de samenhang te bevorderen. En dat ook op het gebied van het milieu de periode van rapportenschrijverij is afgerond en de handen uit de mouwen worden gestoken. En dat de consequenties worden aanvaard

Openbare orde en veiligheid

Stadsgesprekken
Zoals u weet zijn wij pleitbezorger van gesprekken in de stad die gaan over onze samenleving.
De stadsgesprekken zoals deze voor 2008 worden gepland liggen in deze lijn.
Wij kunnen hier van harte mee instemmen.
Wel willen wij met nadruk zeggen dat deze stadsgesprekken een zeer breed publiek moet trekken. Een heel grote groep burgers staat kritisch in onze samenleving en zal zich niet snel aanmelden voor een gesprek. De gesprekken dienen dan ook een laagdrempelig karakter te hebben.

Dierentehuis
Bekend is dat onze gemeente een bijdrage moet gaan leveren voor het dierentehuis in Vlaardingen. Wij vinden het verontrustend dat hiervoor geen ruimte is gemaakt in de begroting.

Stedelijke ontwikkeling en economie

Aangaande de hoogbouw in Maassluis lezen wij enerzijds “Het maken van een definitieve hoogbouwvisie“ en anderzijds vallen termen als “Verdichten en verdunnen.” Wij hebben de indruk dat er meer sprake is van verdichten dan van verdunnen.
De themasessies voldoen niet. Het lijkt meer op masseren van de raad zodat de tegenstand tegen hoogbouw gebroken wordt. Er blijkt nog weinig van kerend inzicht.
Voortgang om te komen tot snelle planontwikkeling Dijkpolder is gewenst.
De blokkade die in het POH ligt om tot realisatie te komen wanneer er geen 3e aansluiting op de A20 komt, is ongewenst. Wij hebben geen moeite met de pogingen om die aansluiting te krijgen (wie betaalt die?) maar zien nog steeds niet dat die pogingen tot succes zullen leiden. Daarom is het noodzakelijk de blokkade op te heffen en voortvarend de plannen verder te ontwikkelen
Wij lezen in de bestuurssamenvatting met betrekking tot economie het volgende: “Versterking van de lokale economie, het verbeteren van de werkgelegenheid en het versterken van het Maassluise bedrijfsleven door het scheppen van gunstige voorwaarden”. Deze woorden klinken ons, na jarenlange strijd van onze fractie voor deze doelstellingen, als muziek in de oren. Echter de vraag blijft: hoe?
Indien het college de werkgelegenheid wil bevorderen (lijkt ons vanzelfsprekend) dan dient er en een visie te zijn en dien je die visie te ontwikkelen.
Daarin zal moeten worden aangegeven hoe men de werkgelegenheid realiseren wil. Daarvoor dienen nieuwe bedrijven aangetrokken te worden op gunstige financiële voorwaarden.
Nu de begraafplaats in het oostelijk deel van De Dijk gerealiseerd schijnt te worden en daardoor het westelijk deel van de Dijk als bedrijventerrein beschikbaar komt, zien wij graag op korte termijn voorstellen tegemoet hoe en wanneer dit bedrijventerrein operationeel wordt.
Bovendien is het dan ook belangrijk dat de locatie De Kade geheel beschikbaar komt als bedrijventerrein, aansluitend op De Dijk. De door het college genoemde gunstige voorwaarden zouden gevonden kunnen worden in gunstige grondprijzen (lokprijzen). De Kade beschikbaar stellen als woongebied en bedrijfslocatie is niet werkbaar en wordt door het bedrijfsleven ook niet gesteund.
Graag wensen wij bij uitruil van de woningbouw van de Kade naar de Kapelpolder, snelle planvorming voor de braak liggende delen. Dit geldt met name de terreinen die voorheen behoorden aan Firma Pot en de Pallethandel. Deze terreinen kosten heel veel geld aan rente en leveren braakliggend niets op.
Wij steunen de plannen om met grote spoed winkelcentrum Westeinde en De Koningshoek te bouwen en te herbouwen. Deze voorzieningen zijn hard nodig voor het op orde brengen van onze gemeente, het aanzien van onze gemeente in de regio en de aantrekkelijkheid voor nieuwe bewoners.

Stedelijk beheer

Schoon, heel en veilig
Waarom wordt alleen: “Daar waar nodig” overleg met bewoners geïnitieerd? In de praktijk betekent dit: “Daar waar ernstige problemen zijn”.
Waarom wordt niet gekozen voor een standaard open aanpak richting actieve bewoners om zo in iedere buurt de betrokkenheid van de bewoners te verbeteren?

Groenstructuur
Het onkruid staat ons aan de lippen!
Een mistige alinea met een hoog “indien mogelijk” karakter.
Wordt het groenonderhoud ook dit jaar de sluitpost van het werk?
Verder willen we benadrukken dat we een Beheersplan Openbare Ruimte [BOR] hebben.
Met dit plan hebben we zicht op het gewenste uitstralingsniveau. Ongeacht het weer!
Dit BOR vraagt van de gemeente een flexibele inzet om op ieder moment dit uitstralingsniveau te realiseren.

Afwikkeling autoverkeer
Wij maken ons zorgen over de plannen van het college om de toegang naar de Boonerlucht via de Vermeerlaan voor autoverkeer mogelijk te maken. Het antwoord van het college op onze vraag vinden wij te mager. Het college stelt dat zich hier geen problemen voordoen. Gezien de recreatienota zal dit probleem zeker ontstaan.

Snelheidsremmende maatregelen
“Snelheidsremmende maatregelen leveren een bijdrage aan de verbetering van de verkeersveiligheid” lezen we. Dat dit zorgt voor de nodige irritatie is een feit. De verkeersader Wagenstraat, Lange Boonestraat, P.C. Hooftlaan moet een verkeersader blijven en naar ons inzicht niet worden omgevormd tot verblijfsgebied. Op deze manier slibt heel Maassluis dicht en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Deze verkeersader is helaas noodzakelijk voor de doorstroming van het verkeer.

Verkeerscongestie op de Rijksweg A20 afrit 7
Ook dit jaar wordt er gesproken over de problemen met en op afrit 7. Het lijkt wel een vast punt bij de begroting te worden. Ook de problemen ter hoogte van de oude Veiling worden weer genoemd.
Deze problemen spelen al jaren en het verbaasd ons daarom dat het zo lang moet duren voordat er maatregelen genomen worden om dit te verbeteren c.q. aan te passen. We dringen er daarom bij het college op aan deze situatie sneller tot een oplossing te brengen. Temeer omdat veiligheid zo’n hoge prioriteit heeft.

Onderwijs en jeugd

“Veilig Opgroeien in Maassluis”. Met dit preventieplan wordt de samenwerking gewaarborgd tussen de betrokken maatschappelijke partners. De belangrijkste plaats waar de kinderen hun vorming krijgen blijft het gezin, waar de ouders in hun opvoeding normen en waarden meegeven.
Bij problemen zullen deze, door het preventieplan, tijdig onderkend worden. Het ontwikkelen van een optimaal aanbod van opvoedingsondersteuning is hierbij een noodzaak gebleken. We kijken uit naar het toegezegde plan van aanpak Voor en Vroegschoolse Educatie [VVE].
Met de aanpak en registratie van Risico en Overlast gevende jeugdigen door het Gemeentelijk Overleg Sluitende Aanpak [GOSA] , kunnen wij instemmen.
De uitkomsten van de evaluaties van de Zorg Advies Teams [ZAT’s] zien wij graag tegemoet.
Het ontwikkelen en afstemmen van een Centrum voor Jeugd en Gezin,waar ouders terecht kunnen met hun vragen over opvoeden en opgroeien, is een positieve bijdrage aan het integraal jeugdbeleid.

Het Speelruimteplan
Het realiseren van speelvoorzieningen en trapveldjes heeft een rol in het voorkomen van jeugdoverlast. De jeugd uit de wijk zal dit op prijs stellen, maar is dit tevens de oplossing voor groepen hangjongeren?
De ontwikkeling van en initiatieven voor nieuwe brede scholen zien wij met belangstelling tegemoet

Werk en inkomen

Wij verheugen ons te zien dat het College zich inspant om de Bijzondere Bijstand zo breed mogelijk te verlenen. Wij onderschrijven het streven om hen die in aanmerking komen voor ondersteuningsregelingen hiervan op de hoogte te brengen.

Het College geeft aan dat een groot deel van de bijstandgenieters niet of slecht opgeleid is. Hierdoor is de kans op werk in onze kenniseconomie niet groot.
Het hebben van een baan is waardevol voor het individu en voor de maatschappij.

Pro-actief beleid kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Net als bij de inkomensvoorziening, onderschrijft de ChristenUnie het doel van het verruimen van de levensstandaard. De mensen die vanuit een uitkeringsituatie werk gevonden hebben zijn er bij gebaat wanneer zij gesteund worden bij hun weg op de arbeidsmarkt

Uitbreiding banen gesubsidieerde arbeid
Wij prijzen het college om mensen een duwtje in de rug te geven bij hun rentree op de arbeidsmarkt
Ook geven wij steun met betrekking tot de schuldhulpverlening
Is de methode Dukdalf voor iedereen die voor reïntegratie in aanmerking komt toepasbaar of moeten hiervoor andere mogelijkheden gecreëerd worden

Wij onderschrijven de bedoeling van de wet: mensen moeten zo mogelijk een volwaardig bestaan kunnen leiden met een volwaardige baan. Doorstroming vanuit de beschermde SW omgeving, voor hen die dat kunnen, draagt bij aan de verbetering van de eigenwaarde van het individu. Wel dient er een beschermend vangnet te blijven.

Volwassenen Educatie
Een deel van de SoZaWe klanten is beperkt in hun toegang naar de arbeidsmarkt vanwege de allochtone achtergrond. Verbeteren van de volwassen educatie is niet genoeg. Hier moet beleid gevoerd worden om te zorgen dat deze bevolkingsgroep volwaardig mee doet. Voorkomen moet worden dat zij met hun kinderen blijven hangen in een kansloze situatie. Dwarsverbanden met projecten als “veilig opgroeien in Maassluis” en andere specifieke doelgroepbenaderingen zijn in dit kader zeker gewenst. Graag ziet de ChristenUnie dat het college haar visie in deze beter tot uiting laat komen.

Voedselbank
In 2006 heeft onze fractie aandacht gevraagd om de voedselbank te steunen
Bij de behandeling van de kadernota werd door de PvdA bekendgemaakt dat de voedselbank geholpen zal worden met een nieuw onderkomen. Een bericht waar we blij mee waren. Want nog steeds neemt het aantal hulpvragers toe. Nog steeds is er sprake van schrijnende gevallen. De hulp van de voedselbank is letterlijk “broodnodig” omdat sommige stadsgenoten anders echt verstoken blijven van de eerste levensbehoeften.
We zijn blij dat de contacten tussen de gemeente en de voedselbank goed verlopen.
Maar we lezen in de begroting niets over de toezegging van de gemeente om uit te kijken naar een nieuw onderkomen voor de voedselbank. Dat verbaast ons zeer. Wordt de voedselbank blij gemaakt met een dode mus?
Verder zijn de medewerkers van de voedselbank vaak getuige van slechte woonsituaties.
Bijvoorbeeld gevaarlijke situaties op het gebied van elektriciteit. Waar mogelijk probeert de voedselbank ook hier te helpen. Maar vaak is de hulpvraag zoveel groter dan de mogelijkheden om te helpen.
In sommige gemeenten is een klussendienst actief om in dit soort situaties een helpende hand te bieden. Zijn hier mogelijkheden voor te creëren in Maassluis?

Zorg en welzijn

Helder en ruimhartig beleid binnen de marges van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
De ChristenUnie is voorstander van het uitvoering geven aan de WMO op de manier waarvoor zij bedoeld is: leveren van ondersteuning aan hen die het nodig hebben.
De ChristenUnie pleit ervoor om WVG geld uit te geven aan hen voor wie het bedoeld is. Het is de kunst om het geld doelgericht en effectief te besteden

Uitbreiding dienstverlening door Vlietland ziekenhuis in Maassluis
De ChristenUnie is verheugd dat het college zich hiervoor wil inspannen
Wij zijn enigszins teleurgesteld waarom gefocust wordt op de geriatrische zorg.
Waarom worden er geen handreikingen gedaan aan de gehele bevolking, waarvan velen voor elk ziekenhuiswissewasje nu naar Vlaardingen en tzt naar Schiedam moeten? Waarom zetten we niet in op een buitenpoli met meer mogelijkheden?
Wij denken hierbij aan echoscopisch en radiologisch onderzoek, een dialyse-dag en een kinderspreekuur.
Het zou goed zijn als het college zich sterk zou maken voor voorzieningen die aan de gehele bevolking ten goede komen.

Aandacht voor zorg voor ouderen
Wat betreft de woonservice zones: dit is een voorbeeld van een verbonden maatschappij zoals de ChristenUnie dat graag ziet. Ouderen en jongeren die bij elkaar komen, seniorenwoningen en kinderopvang bij elkaar in de buurt zorgt ook dat ouderen betrokken worden bij de gezinnen en de kinderen van de buurt.

Ondersteunen vrijwilligers en mantelzorgers
De ChristenUnie prijst het beleid van het college in deze en hoopt hiervan snel de vruchten te kunnen zien. De ChristenUnie vraagt extra aandacht voor het feit dat mantelzorg vaak uit liefde en tot op zekere hoogte onbaatzuchtig wordt gegeven. Elke vorm van officialisering door middel van inschrijving kan het liefdevolle of onbaatzuchtige karakter van deze zorg ondermijnen. Liever ziet de ChristenUnie dat het college inzet op bereikbaarheid van de ondersteuning dan dat de ondersteuning iedereen bereikt. Ook de stillen in den lande moeten in stilte gewaardeerd kunnen worden.

Afhandeling nalatenschap oude Vreemdelingenwet
Wij begrijpen de insteek van het college om mensen uit de Generaal Pardon regeling snel te integreren om zo structureel fondsen vrij te maken.Wij manen het college echter tot voorzichtigheid: Er zullen altijd vreemdelingen en vluchtelingen in ons midden zijn. Een paar van hen zullen aan de poorten van Maassluis kloppen en God vraagt ons ook aan hen barmhartigheid te betonen
Sport, cultuur en monumenten

De doelstellingen en visie met betrekking tot de sport zijn ons niet geheel duidelijk. De formuleringen hangen van vaagheid aan elkaar. Reeds vier jaar wachten we op de accommodatienota. Die is er nog steeds niet maar wel toegezegd dat deze eind 2007 wordt gepresenteerd. De opmerking dat deze is vastgesteld lijkt ons dan ook voorbarig. Wat moeten we dan met de opmerking dat in 2008 uitvoering zal worden gegeven aan de plannen zoals neergelegd in de Accommodatienota?
Kunnen we erop rekenen dat het plan om tot een derde sporthal te komen in de nota als actiepunt staat opgenomen? Dit mede vanwege het gebrek aan binnensport accommodaties. Is er reeds sprake van een voorbereidingskrediet voor de realisatie?
In 2008 zult u uitvoering geven aan het vraagstuk van kunstgrasveld VDL en het sportcomplex VDL/CKC. Kunt u wat meer duidelijkheid geven in deze vage formulering? Het is geen vraagstuk maar een compleet plan dat al sinds begin 2005 om een standpunt van het college vraagt. Sinds 2005 is er sprake van de aanleg van een atletiekbaan waarvoor de financiën reeds rond zijn. Het is bekend dat de atletiekvereniging de combinatie met een ijsbaan/skelerbaan niet voorstaat. Dat leidt tot onderhoudsproblemen. Waarom duurt realisatie zo lang en moet besluitvorming zo lang wachten?
De opmerking:“Dat het algemene uitgangspunt is dat initiatieven van sportverenigingen op een positieve wijze worden ontvangen en op haalbaarheid worden getoetst”, is het intrappen van een open deur. Stel je voor dat dit niet zou gebeuren. Maar hoe weinig zegt dit over de betrokkenheid van de sport. Een proactieve benadering en stimulering van initiatieven zijn wenselijk.
Het woord beweging staat veelvuldig centraal in het voorwoord van het college maar bij alle sportontwikkelingen zien we weinig beweging van het college.

Bij cultuur is het van belang dat je in stand houdt, bewaart en verstrekt wat je hebt. We denken in dit verband aan de musea, de bibliotheek, de theaters en die muziekschool.
In dit kader maken wij ons zorgen over de continuïteit van de bibliotheek. Wij maken ons zorgen over het feit dat bij behoud en in stand houden van de bibliotheek onvoldoende rekening wordt gehouden met prijsstijgingen en CAO lonen. Waarom groeit het subsidiebedrag niet mee met deze verhogingen? Waarom geen indexering? Is het u bekend dat bij een ongewijzigd beleid in 2008 een tekort van 38.000 euro ontstaat en dit onherroepelijk tot ontslag(en) zal leiden?
De realisatie van een cultuurpodium voor amateuristische kunstbeoefening blijkt niet eenvoudig, laten we zeggen bijna onmogelijk. Waarom dan weer een nota? Is daar dan nog niet genoeg op gestudeerd? In de cultuurnota “Op Maat” (2005) wordt de vraag helder gesteld “Wat en in welke mate wordt een bijdrage gesteld aan de historische en toekomstige identiteit?” Wij missen daarbij een helder antwoord en concrete voorstellen.

Bestuur, concern en middelen
De financiële situatie is niet rooskleurig te noemen.
Subsidies verwerven is een goed middel om meer financiële armslag te krijgen. De Prestatie-kwaliteit-indikator is gebaseerd op de aantallen subsidies. Voor 2008 zijn er twee begroot. Hier zou een factor met de omvang van de bedragen toch ook bij horen?
Gezien uw reactie op de vragen van de PvdA(21) en SP(26) is het zeer onduidelijk wat er mogelijk te verwachten is.

Verbetering van de Voorlichting en Klantgerichtheid zijn cruciaal voor een gemeentelijke organisatie.

Extra aandacht is er nodig voor communicatie rond de grote woningbouwprojecten. Er dient een loketfunctie te komen met snelle dienstverlening en weinig bureaucratie. Maar ook een digitaal loket met de zelfde functies is noodzakelijk.

Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien

Nieuw beleid, inzetten gelden stadsregio
Is de taakstelling van 1400 woningen voor het verkrijgen van de subsidie van € 150.000,= via de stadsregio gewaarborgd? In de beantwoording van het college lezen we: Nee dit worden er 1245 en dit is lager dan de boetedrempel. We maken ons zorgen over de financiële gevolgen. Wij wachten in spanning op de toegezegde raadsinformatiebrief met oorzaken en financiële consequenties.

Paragraven

Weerstandsvermogen
Op dit moment worden de grondexploitaties geactualiseerd. De verwachting is dat voor sommige projecten voorzienbare tekorten zullen ontstaan .
Het actualisatie-rapport had reeds gereed moeten zijn. Wij betreuren het feit dat we deze rapportage nog steeds niet ontvangen hebben.

Bedrijfsvoering en middelen

Personeelsbeleid
Uw aandacht voor het verzuimbeleid en de medewerker tevredenheid is terecht. Wij hebben ernstige zorgen over het hoge percentage ziekteverzuim van 6 - 7%. Het geen over 2007 ruim € 864.000,= heeft bedragen. Dit is niet aanvaardbaar. Wij zijn benieuwd of het rapport van bureau Berenschot aangeeft of werkdruk en werksfeer hieraan ten grondslag liggen?

Baten en Lasten
Er is een flinke overschrijding van het financieringstekort € 11,5 miljoen, dit lijdt tot een ontoelaatbare overschrijding van € 8 miljoen van de EMU-saldo referentiewaarde. Dit zou tot sancties kunnen leidden

De vele grote projecten en de vaak positieve aannames, maken de begroting risicovol en ons bezorgd

 


« Terug

Reacties op 'Opmerkingen bij de Programmabegroting 2008'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.