Het Wegbeheersplan 2005

dinsdag 18 mei 2004 19:50

Het Wegbeheersplan 2005 - Een inhaalslag is hard nodig !

In de vergadering van de Commissie StadsOntwikkeling en Beheer (SOB) van 11 mei 2004 is er gesproken over het concept Wegbeheersplan 2005.
Hieronder leest u onze bijdrage door Astrid Poldervaart:

Het Wegbeheersplan 2005 -  Een inhaalslag is hard nodig !

 
In de vergadering van de Commissie StadsOntwikkeling en Beheer (SOB) van 11 mei 2004 is er gesproken over het concept Wegbeheersplan 2005.
Hieronder leest u onze bijdrage door Astrid Poldervaart:
 
Inhaalslag is dringend noodzakelijk
De ChristenUnie is blij met dit rapport. Temeer omdat duidelijk is geworden dat het maken van een inhaalslag dringend noodzakelijk is.
Er wordt gesproken over een bedrag van 50.000 euro (prijspeil 2003). We zijn nu ruim een jaar verder. Wordt het bedrag daarop aangepast?
 
Slechte verhardingen - een slechte zaak
Het feit dat 14 procent van de verhardingen een 5 scoort, wat wil zeggen "zeer slecht", duidt ons inziens op weinig aandacht voor het wegonderhoud. En dat vinden wij een slechte zaak.
Op bladzijde 6 is te lezen dat de fietspaden in Maassluis bijzondere aandacht vragen.
Daar zijn wij het helemaal mee eens! Waarom dan zo'n vage omschrijving? De fietsbalans gaf dit toch allang aan?
We lezen dat de verhardingen in een bepaald tempo in kwaliteit achteruit gaan.
Dat voorspelt niet veel goeds wanneer daar niet snel wat aan gedaan gaat worden!
 
Vreemde planning
Bij de planning op basis van huidige budgetten staat geschreven dat het gewenste kwaliteitsniveau niet bepalend is voor de planning, maar het budget dat jaarlijks beschikbaar is ...... Dit vinden wij een raar uitgangspunt.
De effecten op het kwaliteitsniveau van de verschillende wegcategorieën lijken niet echt desastreus. Voor ons is dit dus wel het geval. Want de cijfers zijn slecht!
 
Verdere verslechtering?
Dat er gesproken wordt over een in de toekomst verdere verslechtering van het totale verhardingsareaal van Maassluis vinden wij niet acceptabel. Zo lopen we steeds meer achter de feiten aan.
Een verhoging van het huidige budget is in dit geval niet meer dan een logisch gevolg.
 
Uit financieel oogpunt kunnen wij leven met zwart asfalt op de gewone fietspaden en met rood asfalt op strategische plekken.
 
Groot onderhoud
Waarom komen bij het groot onderhoud niet de volledige straten in aanmerking?
Als dit met het kostenplaatje te maken heeft is het een vreemde zaak. Als je alles een béétje opknapt wordt het nooit goed gedaan!
 
Een inhaalslag is (ver)hard nodig!
En dan komen we bij de kern van dit hele verhaal:
Het maken van een inhaalslag is meer dan noodzakelijk om uit deze achterstallige onderhoudstoestand te komen!

« Terug

Reacties op 'Het Wegbeheersplan 2005'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.