ChristenUnie blij met uitstel besluit Blankenburgtunnel
Er ontstaat steeds meer twijfel over de onderbouwing bij een keuze voor de Blankenburgtunnel. Zeker in tijden van crises mag men verwachten dat niet zomaar ruim 1 miljard wordt uitgegeven aan een project waarvan de uitkomsten zowel verkeerstechnisch als financieel zeer onzeker zijn. Uit een onderzoek blijkt dat er vraagtekens zijn bij de kostenschattingen van dit project. Het project waar steeds meer weerstand tegen komt is ook omstreden vanwege de grote onherstelbare aantasting van de leefomgeving in het natuurgebied Midden-Delfland.
ChristenUnie Maassluis is blij met uitstel besluit voor het omstreden project Blankenburgtunnel.
Steeds meer twijfel over een omstreden project.
Er ontstaat steeds meer twijfel over de onderbouwing bij een keuze voor de Blankenburgtunnel. Zeker in tijden van crises mag men verwachten dat niet zomaar ruim 1 miljard wordt uitgegeven aan een project waarvan de uitkomsten zowel verkeerstechnisch als financieel zeer onzeker zijn. Uit een onderzoek blijkt dat er vraagtekens zijn bij de kostenschattingen van dit project. Het project waar steeds meer weerstand tegen komt is ook omstreden vanwege de grote onherstelbare aantasting van de leefomgeving in het natuurgebied Midden-Delfland.
Debat Tweede kamer opnieuw uitgesteld.
Het debat in de Tweede Kamer over langlopende verkeersprojecten is doorgeschoven naar het voorjaar 2013. Dit heeft de Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu onlangs besloten. Dit betekent dat ook de besluitvorming over de aanleg van de Blankenburgtunnel is uitgesteld. In het vorige kabinet is dit omstreden project ook al drie keer uitgesteld.
Onderzoek Zesbaanssnelweg.
Belangrijke punt is dat de zesbaanssnelweg dwars door het natuurgebied van Midden Delfland alleen nodig is bij een hoog groeiscenario met dito autoverkeer. Echter de verkeersgroei stagneert al vanaf 2005. Het lijkt ons daarom beter om bij de huidige golf van bezuinigingen pas op de plaats te maken in plaats van 1 miljard euro uit te geven aan een mega project wat straks door het mooie natuurgebied van Midden Delfland gaat lopen. Bovendien zal er rekening mee moeten worden gehouden dat de Blankenburgtunnel de files op korte termijn niet zal oplossen maar zal verplaatsen van Beneluxtunnel naar het Kethelplein. Om dit probleem op te lossen levert het risico op dat straks nog meer wegen moeten worden aangelegd door dit prachtige natuur gebied.
Oranjetunnel beter alternatief.
De Oranjetunnel is een van de mogelijkheden voor een extra ontsluiting voor het Rotterdamse Havengebied. De Oranjetunnel beoogt de bereikbaarheid te verbeteren van het westelijk deel van de Rotterdamse Haven en met het nieuw aangelegde deel van de A 4 het oostelijk deel. De Oranjetunnel biedt een betere ontsluiting tussen Den Haag en Rotterdam en ontziet de natuur in Midden Delfland. Naast de Natuur Milieu organisaties en bewonerscommissies hebben eerder ook het College van Rijksadviseurs en de ANWB aangegeven dat het alternatief Oranjetunnel een veel robuustere oplossing voor de verkeersproblemen is.
ChristenUnie kiest voor duurzame economie en behoud natuurgebied Midden Delfland
Midden Delfland het gebied tussen Rotterdam en Den Haag is de groene long en van groot belang voor de leefbaarheid in de Zuidvleugel. In deze regio is het tekort aan groen het grootste van het hele land. Bij het realiseren van nieuwe wegen willen wij waar mogelijk rekening houden met het landschap. Daarom kiest de ChristenUnie voor de westelijk gelegen Oranjetunnel zodat het groene gebied tussen Vlaardingen en Maassluis wordt gespaard. Zonder daarbij iets tekort te willen doen aan economische belangen en een daarmee samenhangende verkeerstechnische oplossing. Wij vertrouwen erop dat de leden van de Tweede Kamer dit niet ongemerkt voorbij zullen laten gaan.
Namens de ChristenUnie Maassluis
John Dolstra en Klarie Oosterman