ChristenUnie Maassluis vraagt aandacht voor fietsers en voetgangers

rotonde 1940-1945dinsdag 12 april 2016 11:42

In maart 2016 ontstond er een discussie over de veiligheid voor langzaam verkeer bij de dubbele rotonde op de laan 1940-1945. Daarnaast zijn er regelmatig incidenten waarbij langzame, vaak jonge weggebruikers het slachtoffer zijn. De ChristenUnie Maassluis vindt dat er meer aandacht moet zijn voor fietsers en voetgangers en heeft hierover artikel 51 vragen gesteld aan het college.

Fietsen en wandelen zijn niet alleen manieren om je van A naar B te verplaatsen, het is ook erg gezond. Helaas laat de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers nog veel te wensen over in Maassluis. Werken aan betere straatverlichting en een focus op preventie zijn volgens de ChristenUnie Maassluis goede oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

In de straatverlichting kan volgens de fractie een verbeterslag gemaakt worden: ‘De verlichting op de laan 1940-1945 is al vanaf het begin een punt van discussie.  Er is een berg extra geld uitgetrokken om duurzame LED-verlichting te plaatsen, maar vervolgens blijkt dat deze verlichting niet voldoende licht geeft. We vangen hierover veel klachten op van inwoners, maar de gemeente komt niet met oplossingen. Ook zijn er plekken in Maassluis waar er nauwelijks straatverlichting is, zoals op de Maasdijk achter wooncomplex de Vloot. De gemeente kan op dit punt een enorme verbeterslag maken.’

De fractie denkt ook dat preventieve maatregelen, zoals het waarschuwen van automobilisten en het voorlichten van kinderen, manieren zijn om te werken aan de verkeersveiligheid. Hierbij wordt gedacht aan het plaatsen van borden bij het binnenrijden van de stad en bij gevaarlijke situaties. Dit om automobilisten alert te maken op de aanwezigheid van fietsers en voetgangers.  Daarnaast benoemen we ook de voorlichting op scholen als belangrijk punt: ‘Op scholen wordt natuurlijk al aandacht besteed aan veiligheid in het verkeer. Toch denken we dat het geen kwaad kan om hier nogmaals aandacht voor te vragen. We zouden graag nog meer nadruk willen leggen op voorlichting over verkeersveiligheid met daarbij ook aandacht voor de gezondheidsaspecten van fietsen en wandelen.’

De vragen gaan over de verkeersveiligheid voor langzaam verkeer in de hele stad. De fractie hoopt dat het college niet vergeet om de burgers te betrekken bij het in kaart brengen van de knelpunten en het bedenken van mogelijke oplossingen: ‘Inwoners weten vaak zelf het beste waar de gevaarlijke situaties zijn en kunnen prima meedenken over mogelijke oplossingen. We hopen dat het college burgers bij dit probleem betrekt, zodat we met elkaar onze stad nog veiliger kunnen maken voor fietsers en voetgangers.’

Reacties op 'ChristenUnie Maassluis vraagt aandacht voor fietsers en voetgangers'