Berichten overlast vluchtelingen

Klarie-03.jpg
Door Klarie Oosterman op 15 februari 2022 om 16:03

Berichten overlast vluchtelingen

Ondergetekende las op de facebookpagina van een politieke partij (Leefbaar Maassluys) dat er overlast zou zijn door vluchtelingen. Daarover wil ik graag even factchecken: Zijn er klachten bekend? Het gaat hierbij over het aanspreken van vrouwen, de doorgang blokkeren en aanbellen bij Maassluizers. Er wordt opgeroepen om bij klachten direct contact op te nemen met de politie.

Bij B&W blijken 2 meldingen bekend: Het gaat om meldingen waarover op sociale media wordt gesproken. Deze zijn bij de politie achteraf binnengekomen als melding. Er is in beide gevallen geen aangifte gedaan, omdat er geen strafbare feiten zijn gepleegd. Het is niet vastgesteld wie deze personen zijn en of het hier gaat om asielzoekers die verblijven op de Lady Anne.

Wekelijks vindt er Integraal Overleg Noodopvang plaats, waarbij dit soort meldingen worden besproken om eventuele overlast tijdig te kunnen bestrijden. Bij dit overleg zijn aanwezig: Burgemeester, Wethouder, Politie (wijkagenten), Handhaving, Wijkcoördinator, COA, Beheerder van het schip en projectleiders. Ook is er regelmatig contact met de omliggende bedrijven. Er zijn vanuit dit overleg geen bijzonderheden te melden.

Het is altijd goed om bij een onveilig gevoel/situatie de politie te bellen. Dat geldt niet alleen als het (mogelijke) asielzoekers betreft. Dit hebben de gemeente en politie ook steeds aangegeven in de verschillende gesprekken met bewoners en bedrijven.