Wooncoöperaties: een nieuwe richting voor de Maassluise woningmarkt

Peter-05.jpg
Door Peter Anker op 8 maart 2022 om 18:03

Wooncoöperaties: een nieuwe richting voor de Maassluise woningmarkt

De prijzen van woningen in Maassluis stijgen en het aanbod blijft achter. Alle oplossingen die zijn bedacht blijken niet of onvoldoende te werken. Wat wel gaat werken en wat echt een oplossing is, zijn ‘wooncoöperaties’, niet te verwarren met wooncorporaties.

Wooncoöperaties zijn overal in de wereld te vinden. Mensen slaan de handen inéén en starten een coöperatie. Het is een woonvorm waarbij de leden, de bewoners, gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor hun huisvesting. Beheer en bestuur worden gezamenlijk gedaan. Vaak zijn er gemeenschappelijke ruimten, naast de eigen woning.
Eerst maar eens wat voordelen op een rij:

• Betaalbaar wonen en de woningen blijven betaalbaar.
  • Bewoners hebben zelf de regie over hun omgeving. Dat zorgt altijd voor aantrekkelijke woningen en een beter woonklimaat. Er zijn zoveel geweldige voorbeelden van te vinden.
  • Bewoners kunnen gemeenschappelijke ruimten en voorzieningen delen, maar het hoeft niet natuurlijk. Daardoor ontstaat ruimte voor ontmoeting en zorgzaamheid.
  • Een wooncoöperatie past uitstekend in het idee van de deeleconomie. Door ruimte en spullen te delen kun je kosten en energie besparen.

Een wooncoöperatie kan op allerlei manieren worden georganiseerd, het kan een kleine hechte gemeenschap zijn, maar ook een grotere groep die veel meer waarde hecht aan privacy.

De woningen zijn en blijven van de coöperatie en worden dus niet op de markt aangeboden. De huurprijzen blijven dan ook laag. Er wordt gehuurd van de wooncoöperatie, je huurt dus eigenlijk van jezelf.

Wij zijn enorm voorstander van coöperaties, zoals ook energiecoöperaties. Als er windmolens bij moeten komen, laten dan de bewoners daarvan eigenaar kunnen worden, zodat ze niet alleen de lasten maar ook de lusten (mooie opbrengst) hebben. Bedrijven die coöperaties zijn doen het beter dan ‘gewone’ bedrijven, de werknemers zijn mede-eigenaar en dat blijkt heel goed te werken.

Wooncoöperaties blijken heel goed te werken. In Engeland zijn er ‘commons’ en in steden zoals München, Zurich en Wenen zijn er veel prachtige voorbeelden te vinden. Als er meer wooncoöperaties komen, dan kan dat de (huur)prijzen van huizen drukken.

Inmiddels zijn er veel organisaties die helpen met het oprichten van wooncoöperaties, zelfs de banken vinden het interessant en willen faciliteren. Natuurlijk moet de gemeente Maassluis wooncoöperaties mogelijk gaan maken. En ja, dan moet er grond of te transformeren panden ter beschikking worden gesteld. Ook kan het in een project meegenomen worden in overleg met projectontwikkelaars.

Het is nu wel duidelijk dat Maassluis het over een andere boeg moet gaan gooien. Startersleningen zijn weliswaar een hulpmiddel, maar zorgen voor meer schuld bij starters en drijven de huizenprijzen alleen maar op. Grond in erfpacht geven is ook een hulpmiddel, maar zorgt voor meer lasten later en het drijft ook op korte termijn de prijzen op, zo blijkt uit alle studies.

Geef burgers de ruimte, geef alle bewoners van onze stad de mogelijkheid om voor een eerlijke prijs te kunnen wonen. Laten we zo snel mogelijk starten met wooncoöperaties.

Voor voorbeelden en inspiratie:

https://www.youtube.com/watch?v=8610uFcKfZk (in Amsterdam)

https://www.youtube.com/watch?v=4tk_2rPMLhY&t=147s (in Zurich)

https://www.youtube.com/watch?v=NVqku_zImQw (presentatie van een prachtig boek ‘Operatie Coöperatie’