Bespreking rapportage Commissie Blok m.b.t. het spreidingsbeleid

woensdag 07 april 2004 07:07

Bijdrage Jan Moekestorm in de Cie. Welzijn 07-04-2004
Agendapunt 15: Bespreking rapportage Commissie Blok m.b.t. het spreidingsbeleid

Bijdrage Jan Moekestorm in de Cie. Welzijn 07-04-2004 
Agendapunt 15: Bespreking rapportage Commissie Blok m.b.t. het spreidingsbeleid

De ChristenUnie is niet onder de indruk van het rapport van de Commissie Blok. Ik voel me meer thuis bij de genuanceerde formuleringen van de Commissie over de resultaten van het integratiebeleid dan bij de vierkante conclusie dat het mislukt is, maar overigens zijn de aanbevelingen nogal vlak. Ik ben bang dat de commissie de diepte van de problematiek niet peilt: “Een belangrijke passage is die over ruimte voor religieus-culturele verschillen. Het onderscheid tussen waarden en normen die verankerd zijn in de wet en ongeschreven regels is verhelderend, maar de commissie kijkt op dit cruciale punt niet verder dan kledingkeuze.
Dat is jammer, want het zijn juist de enorme verschillen in de beleving van diepere waarden die voor spanningen in de multiculturele samenleving zorgen.
En dan komt het erop aan: wanneer mogen we beperkingen stellen aan de eigen vrijheid en verantwoordelijkheden van allochtonen en hun gemeenschappen en wanneer niet?”

De commissie stelt Artikel 23 van de Grondwet niet ter discussie. Dat verrast mij niet: “De commissie noemt drie factoren die een rol spelen bij het ontstaan van zogenaamde zwarte scholen. De belangrijkste factor is “de samenstelling van woonwijken”.
Het is noodzakelijk dat er een eind komt aan zwarte wijken en scholen.
De Commissie Blok concludeert dat een aantal zwarte scholen beter presteert bij de bestrijding van achterstanden dan andere scholen.  “En integratie begint bij het weghalen van allochtone kinderen uit hun achterstandspositie”.
De opmerkingen over het optreden door gemeenten tegen scholen die eisen stellen op grond van hun identiteit begrijpt ik niet: “De commissie zegt zelf dat het verschijnsel zwarte scholen niets te maken heeft met de identiteit van scholen”.
Leerlingen van zwarte scholen presteren overigens niet veel slechter omdat ze allochtonen zijn. De mindere prestaties hebben vooral te maken met de sociaal-economische achtergrond van de ouders.
 
We zijn daarnaast van mening dat scholen een afspiegeling moeten zijn van de wijk. Dus áls we al willen ingrijpen in de samenstelling van de leerlingenpopulatie, dan dient dit te gebeuren door de bevolkingssamenstelling van de wijk te beïnvloeden.
Praten over gedwongen spreiding is nutteloos: Als je mensen keuze kunt bieden, dan komt er vanzelf een betere spreiding tot stand.
Het maken van een etnische categorie-indeling is heilloos. En een beperking van de keuzevrijheid zou vooral de grondwettelijke vrijheid van autochtonen beperken!

« Terug

Reacties op 'Bespreking rapportage Commissie Blok m.b.t. het spreidingsbeleid'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.