Er was eens...

noordvliet mediummaandag 11 mei 2009 20:51

Er was eens een idee voor het graven van een kanaal. Noodzakelijkerwijs moest er in het kanaal een sluis komen met de eis dat die 24 uur per dag bediend zou worden. Per dag heb je daarom 4 sluiswachters nodig + 3 sluiswachters voor in de weekeinden, vakantie en vervanging bij verlof en ziekte.

7 sluiswachters kunnen natuurlijk geen management ontberen, dus kwam er een chef met een secretaresse. Totaal al 9 medewerkers. Natuurlijk nog een algemeen directeur, een kantoorpand plus een portier, een algemeen secretaresse en iemand voor de salarisbetalingen. Voor de noodzakelijke inkopen kwam er een inkoper, voor de opslag een magazijn met een beheerder.

Natuurlijk kon ook een beheerder van het pand niet ontbreken. Binnen de kortste tijd was er een heel management team en tal van medewerkers en medewerksters. Er kwam nu een echte financiële afdeling onderverdeeld in debiteuren en crediteuren en het aantal noodzakelijke medewerkers bleef maar stijgen door de toenemende vraag naar informatie en het verrichten van de noodzakelijke handelingen.

Er ontstond een heel wagenpark, met het noodzakelijke beheer, aankoop en onderhoud. Het eerste pand was al heel spoedig veel te klein en er werd overgegaan tot nieuwbouw. Er kwam een kantine met het daarbij gebruikelijke personeel. Een eigen schoonmaakdienst etc.

Binnen 3 jaar was het aantal noodzakelijke medewerkers al gestegen tot 784 man/vrouw.

 

De sluis is al jaren geleden volledig geautomatiseerd, de organisatie bestaat nog steeds...

« Terug

Reacties op 'Er was eens...'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.