Kadernota 2017-2020

Helder communiceren:

Visie van de ChristenUnie op de kadernota 2017-2020

Maassluis: een heerlijke stad

Maassluis is een heerlijke stad om in te wonen, te werken en te recreëren. Een stad met een dorps karakter waarbij mensen elkaar kennen. Dat moet zo blijven. Het bevorderen van samenwerking en regelmatig contact vormen hierbij de sleutel. Het is ook een stad met kansen voor de vrijetijdseconomie.

Goed stadsbestuur

Als ChristenUnie spreken wij de wens en het vertrouwen uit dat we met onze nieuwe burgemeester een goed stadsbestuur hebben. Om samen met de Raad de doelen te bereiken die goed zijn voor Maassluis en haar inwoners. Het gaat ons daarbij niet om een keuze voor oppositie of coalitie. De ChristenUnie zal ieder voorstel praktisch en op inhoud beoordelen.

In de samenwerking met Vlaardingen en Schiedam moet de onderlinge afstemming echter verbeteren.

Niet Helder

Als kernwoord hebben we gekozen voor Helder. Want op een aantal punten is het college niet helder en dat moet wat ons betreft beter.

Neem bijvoorbeeld de Monstersche Sluis. Het is wel vreemd dat na jarenlang meedenken door het college nu ineens de sluisdeur dicht lijkt te zijn. Om een impuls te geven aan de binnenstad zien wij het openstellen van de Lijndraaiersbrug en de Monsterschesluis als één geheel. Voor ons is het niet duidelijk waarom het college wel geld wil besteden aan de Lijndraaiersbrug om vervolgens de sluis dicht te houden.

Ook de omgang met de ondernemers rondom de Maassluis Pas en het Ondernemersfonds moet helderder. Voor de ChristenUnie zijn ondernemers geen tegenstanders waarbij we vooral onderhandelingstactieken moeten toepassen, maar wij zien hen als partners in deze mooie stad.

Helderheid is ook belangrijk als het gaat om natuur, duurzaamheid, sociale woningbouw. Het is belangrijk voor de huishoudhulp, armoede- en ouderenbeleid en voor mensen zonder baan. Het betreft hier vaak kwetsbare groepen waar de ChristenUnie speciaal aandacht voor vraagt.

Bij de voorgestelde bezuinigingen op subsidies wil de ChristenUnie graag heldere keuzes kunnen maken. We vinden dat de raad op dit moment te weinig kaders kan meegeven over de gelden. Dat moet beter.

En natuurlijk moet de communicatie van de gemeente met haar inwoners helder en op tijd plaatsvinden. Zo vinden wij een open communicatie rond de intocht van Sinterklaas belangrijk.

Maassluise Wijkaanpak

Maassluis voor iedereen, geen samenlevingmet groepen die langs elkaar heen leven. Wij willen graag dat in 2017 een actualisatie plaatsvindt van de Maassluise wijkaanpak. We zijn blij met de toezegging van de wethouder hierin. Schoon, heel, veilig, maar ook het tegengaan van eenzaamheid en het organiseren van werkervaringsplekken door bijvoorbeeld de bewonersbedrijven is belangrijk in de wijk.

Afschaffen hondenbelasting

Met betrekking tot het nieuwe hondenbeleid, waarbij de inwoners zelf overal de hondenpoep op moeten ruimen, vinden we dat de hondenbelasting afgeschaft moet worden.

Financiën

Bij het onderwerp financiën is gekeken naar een sluitende meerjarenbegroting met een goed weerstandsvermogen om risico’s op te vangen. Onze complimenten daarvoor.

Zonder ombuigingen komt Maassluis uit op een structureel tekort van ruim 2 miljoen. Ombuigingen en bezuinigingen zijn dus heel belangrijk. Eventuele meevallers niet inzetten voor nieuw beleid, maar gebruiken om tegenvallers mee op te vangen.

Goed en tijdig onderhoud is een zwak punt in Maassluis, dat heeft zeker aandacht nodig. Denk hierbij aan het debacle van de Noordgeerkade. Ook is daadkracht nodig om toch eens verbeteringen te realiseren aan de geluidswal langs de A20.

Helder communiceren

Bij communicatie denken we vaak aan spreken, maar het gaat er vooral om goed te luisteren naar de inwoners van onze stad. Heldere communicatie is meer dan mededelingen doen, maar vooral om iets te delen zoals blijdschap, vreugde, een visie, inzicht en hoop.

De ChristenUnie is ervan overtuigd dat, als we goed met elkaar in contact blijven, Maassluis nog mooier wordt.