Debat Afvalscheiding

afvalscheidingmaandag 20 februari 2017 09:47

Debat Afvalscheiding: waar gaat het eigenlijk over?

Zoals u misschien wel hebt gemerkt is er in de gemeenteraad een debat gevoerd over afvalscheiding. Vanwege stakende stemmen (11-11) zal er komende dinsdag (21 februari) opnieuw een stemming plaatsvinden over het raadsvoorstel. Het debat ging er stevig aan toe, maar waar gaat het nu eigenlijk over?

Afvalscheiding blijft achter

Al zeker 10 jaar is afvalscheiding in Maassluis onderwerp van gesprek in de gemeenteraad. En dan vooral de vraag: Wat kunnen we doen om de afvalscheiding te verbeteren? Want al jaren blijven we achter op de landelijke doelstelling. Dat komt ook omdat we in Maassluis behoorlijk wat hoogbouw hebben. Voor bewoners van hoogbouw is de drempel over het algemeen hoger om het afval te gaan scheiden.

Wat nu!

Om het college op te roepen tot actie is er in november 2015 een raadsbrede motie aangenomen. Daarin werd het college verzocht: “de raad voor 1 mei 2016 voorstellen te doen toekomen hoe we op korte termijn wel gaan voldoen aan de gestelde doelen van de afvalscheiding en daar onconventionele maatregelen en succesvolle methoden in andere gemeenten nadrukkelijk bij te betrekken.”

Voorstel van het college

Nu, meer dan een jaar later, ligt er een voorstel van het college op basis van 4 mogelijke scenario’s:  “Om de komende twee jaar te werken aan draagvlak voor afvalscheiding. En dan eind 2018 een definitieve keuze te maken.”

Kritiek / motie oppositie

De oppositiepartijen Maassluis Belang, VSP, D66 en ChristenUnie zijn het hier pertinent mee oneens. Er is naar onze mening geen steekhoudende reden om deze beslissing door te schuiven naar een nieuwe gemeenteraad. In Nederland is al veel ervaring op het gebied van afvalscheiding en wat daarin wel en niet werkt. Wanneer we nu de stad ingaan en overleg voeren, via bijvoorbeeld de gebiedsoverleggen, dan moet het mogelijk zijn om op 1 juni 2017 een concreet voorstel voor te leggen aan de gemeenteraad. In dat voorstel willen we ook meer informatie zien m.b.t. na-scheiding.  Dat scenario is in het huidige onderzoek onderbelicht gebleven.

De datum van 1 juni staat genoemd omdat we in juni de kaders vaststellen voor de begroting 2018. Dan is het verstandig een goed beeld te hebben van investeringen die op stapel staan. Mocht deze datum van 1 juni toch wat te strak zijn voor het college, dan staan we uiteraard altijd open voor suggesties. Maar daar is tot nu toe geen gebruik van gemaakt.

En welk scenario het dan moet worden?  Ook binnen de oppositie wordt daarover verschillend gedacht. Als ChristenUnie zien we mogelijkheden voor het omgekeerd scheiden (dat iedereen met zijn restafval naar een ondergrondse container moet lopen, de huidige container ga je dan voor plastic gebruiken). Maar we zien dat hier ook nadelen aan verbonden zijn. Ook zijn er partijen die naast het scheiden, zoals we dit nu al doen, goede mogelijkheden zien voor na-scheiding.

Reactie coalitie

De coalitiepartijen hebben eerder al aangegeven akkoord te gaan met het voorstel van het college. Vanuit de PvdA is er nog wel een motie ingediend om de invoering van groene bakken bij nieuwbouwwoningen (laagbouw) in te voeren.

Tenslotte

Het is voor ons werkelijk een raadsel waarom de coalitie afstand neemt van haar eigen motie uit 2015 en niet bereid is mee te denken hoe we in 2017 een besluit kunnen nemen over afvalscheiding. Het is weinig daadkrachtig om in november 2015 te vragen om actie op korte termijn en dan vervolgens akkoord te gaan met uitvoering 3 jaar later……!

ChristenUnie Maassluis: Klarie Oosterman

Reacties op 'Debat Afvalscheiding'