Maassluis, een werkzame stad 2

dinsdag 06 maart 2007 16:59

Een supplement op onze nota economie van september 2004

Maassluis, een werkzame stad

Een supplement op onze nota economie van september 2004

 22 februari 2007;

  • Goed om te wonen
  • Goed om te werken
  • Goed om te winkelen
  • Goed voor het toerieme
  • Goed om te sporten

Aanleiding

De aanleiding van dit supplement op de nota “Maassluis, een werkzame stad”, door de fractie van de ChristenUnie uitgebracht in september 2004 is:

de Integrale Economische Beleidsnota Maassluis”

 - de Ruimtelijke Gebiedsvisie Maassluis”

Hoewel beide nota’ als zeer waardevol worden gezien, meent de fractie van de ChristenUnie dat de Ruimtelijke Gebiedsvisie de doelstellingen van de aangenomen motie 26 van de ChristenUnie op 4 november 2004 en de aanbevelingen uit de Integrale Economische Beleidsnota Maassluis (van het college) ernstig in gevaar brengen.

                                

Inleiding

Economie en werkgelegenheid zijn de afgelopen vijf jaar een speerpunt geweest van de ChristenUnie. Om die reden werd tijdens de algemene Beschouwingen 4 november 2003 een motie ingediend met het volgende besluit:

  • Het college op te dragen een beleidsplan te ontwikkelen hoe men op kort termijn bedrijfslocatie denkt te realiseren;
  • Wat men denkt te doen om extra arbeidsplaatsen te realiseren;
  • Wat men denkt te doen om bedrijven voor Maassluis te behouden en welke locaties men daarvoor beschikbaar heeft en stelt;
  • Dat men genoemd beleidsplan in een korte notie vastlegt, inclusief een tijdspad aangeeft hoe snel men één en ander wil realiseren;
  • Dat men deze notitie binnen 6 maanden doch uiterlijk eind april de commissie SOB ter bespreking voorlegt.

Tot onze vreugde nam het college deze motie over en hoefde daardoor niet in stemming te worden gebracht. Maar zoals we weten bleek na 7 maanden dat er van uitvoering van deze motie nog geen sprake was. Vandaar dat de fractie van de ChristenUnie in augustus 2004 zelf een nota heeft uitgebracht met een aantal voorstellen, aanbevelingen en een doelstelling om 2000 extra arbeidsplaatsen te creëren.

 Voortgang

Hoewel het nog tot april 2006 heeft geduurd heeft het college de handschoen toch opgenomen en is in samenwerking met bureau Ecorys Nederland B.V. de “Integrale Economische Beleidsnota Maassluis” in april 2006 uitgebracht en in de raadsvergadering van 4 juli 2006 door de raad vastgesteld. Hoewel daar veel goede ambities en doelstellingen in te lezen vallen, is de doelstelling om in 2015! minimaal 600 nieuwe banen te creëren en zo mogelijk (uitlopend tot) 1300 banen toch wel wat aan de magere kant. Immers, met een groei van 600 banen voor de periode tot 2015 hebben we het zelfde niveau bereikt als in 2000. Dat betekent dat we na 15 jaar (van 2000 tot 2015) geen stap voorwaarts hebben gemaakt. En dat terwijl de verwachting bestaat dat de bevolking dan is gegroeid van 33.000 naar 40.000.

 Slaapstad

Wanneer de term “slaapstad” valt ontstaat er bij de politiek irritatie. Dat is begrijpelijk. Immers het klinkt niet leuk en het doet tekort aan de dynamiek die het gemeentebestuur voorstaat. Maar wat is nu de realiteit? In de Gebiedsvisie staat de volgende volzin: “Onze conclusie is dat Maassluis een woonstad is gelegen temidden van werkgelegenheid en omgeven door groen”. Dus….? In de dikke van Dale staat de volgende omschrijving bij het begrip slaapstad: “Stad waarbij de meeste bewoners buiten die stad werken”. En dat is bij Maassluis de realiteit. Immers, reeds 80% van de beroepsbevolking werkt buiten de stad en pendelt. Met alle gevolgen van dien. Files op de snelweg, geluidsoverlast, milieuproblematiek en wegvloeien van koop gedrag. Want wie buiten de stad werkt doet daar ook vaak zijn dagelijkse boodschappen. Neemt de werkgelegenheid niet of onvoldoende toe, dan zal bij een groei naar 40.000 inwoners het percentage pendelaars alleen maar toenemen.

 Dynamiek

Wil een stad dynamiek uitstralen dan kan een stad zich niet beperken tot alleen maar woningen. Scholieren en studenten verlangen stageplekken, werklozen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten dienen de mogelijkheid van banen te vinden, sport- en cultuur zoeken sponsors. Een levend en bloeiend bedrijfsleven trekt nieuwe categorieën bewoners aan. En dan spreken we nog maar niet van het feit dat veel te bouwen woningen onbetaalbaar worden wanneer er geen banen te vinden zijn. Bij gebrek aan werk zoekt men de woning ook elders. Ook dat is marktwerking.

 Verrommeling

Een nieuw begrip in het Nederlandse taalgebruik dat ook van toepassing zou kunnen zijn wanneer alle ideeën van de Gebiedsvisie worden uitgevoerd.  

De gebiedsvisie houdt geen rekening met de doelstelling van de Integrale Economische Beleidsnota. Immers, de doelstelling om 600 tot 1300 banen te creëren vraagt om een visie waar men en op welke wijze dat gerealiseerd kan en moet worden. De gebiedsvisie creëert geen bedrijfsterreinen maar kiest voor een plukje hier, een plukje daar. Het bedrijfsterrein “Kapelpolder” wordt voor 50% met woningen volgebouwd en de bedrijvigheid dient zich daaraan aan te passen. Hetzelfde geldt voor “de Kade”. In “de Dijkpolder” wordt een stukje bedrijfsterrein gereserveerd (6 ha.) maar de echte doelstelling is geen bedrijfsterrein maar een geluidsbuffer voor de woningen. Het is goed dat “de Dijk” voor bedrijvigheid wordt gereserveerd maar het zal die ruimte moeten delen met de begraafplaats.

 Duidelijke doelen

Wil de werkgelegenheid de komende jaren groeien, belangrijk voor de dynamiek van de stad, dan zal duidelijkheid dienen te worden op welke wijze we dat willen bereiken. Met de realisering van “de Dijk” als bedrijfsterrein wordt nog geen economische impuls gegeven, wanneer elders bedrijfsterreinen moeten worden opgeofferd voor woningbouw. Voor de uitplaatsing van bedrijven uit de “Kapelpolder” is het een goede optie en wellicht kunnen bedrijven van buiten Maassluis worden aangetrokken.

Industriële bedrijven moet je niet tussen woningen parkeren want bedrijven moet je clusteren. Het mengen van woningen met industriële bedrijven werkt niet. Het is dus géén goede gedachte om zowel op bedrijventerrein “de Kade” als bedrijventerrein “Kapelpolder” woningen en bedrijven bij elkaar te plaatsen. Dat is of vragen om problemen. Of er vestigen zich geen bedrijven vanwege de lage milieu categorie (1 en 2). Wij hebben reeds eerder gepleit, en dat is een wijziging t.o.v. ons eerdere voorstel, om tot een uitruil te komen. Wij pleiten er voor om de “Kapelpolder”, met behoud van de huidige bedrijven, verder te bestemmen voor woningbouw, waardoor verdichting van de binnenstad ontstaat en bedrijventerrein “de Kade” geheel als bedrijfslocatie te bestemmen. Dat ligt dan in het verlengde van bedrijventerrein “de Dijk” en “Nieuwe Waterweg I”. Wellicht kunnen zich daar dan ook bedrijven zich vestigen die gebruik maken van spoor en de Nieuwe Waterweg. Er zou dus een koppeling dienen te zijn tussen deze twee gebieden, “de Kade” en “de Kapelpolder”. Wellicht kan “de Kade” evenals “Nieuwe Waterweg I” dezelfde milieu categorie krijgen.

 Kantorenmarkt

In de jaren 1950-1970 was 75% van de Nederlandse beroepsbevolking werkzaam in de industriële productie en 25% in de dienstverlening. Sinds de jaren na 1980 is er een omslag gekomen. Nu werkt zo’n 75% in de dienstverlening. Anders gezegd: heeft men een kantoorbaan. Wil Maassluis de werkgelegenheid echt laten groeien dan dienen we een antenne te hebben voor dit veranderingsproces. Kantoorlocaties leveren meer banen op en is schoon. Volgens Drs.R.L.Bak, manager bij CB Richard Ellis te Amsterdam is er in de regio Rotterdam vanaf 2005 een vraag van 143.000 m² en volgens Zadelhof Makelaars is 50% van de Nederlandse kantoren verouderd en zijn nieuwe moderne kantoren nodig. Er is grote vraag en de vraag is alleen: waar. Bekend is dat Maassluis goed gelegen is. Gelegen tussen vliegveld Zestienhoven en HoekvanHolland, aan de A20 en via de Beneluxtunnel aan de toekomstige A4 en de A15. Echter kantoren vestigen zich daar waar men makkelijk bereikbaar is en daar waar sprake is van een zichtlocatie.

 Zichtlocaties

Daar doen zich twee mogelijke zichtlocaties voor. Allereerst de Dijkpolder. Bekend is dat daar 6 ha beschikbaar komt welk ook dient als geluidsscheiding naar de te bouwen 2500 woningen. De door het college voorgestelde milieu categorie 1 en 2 zal geen bedrijven aantrekken in de industriële sfeer, zoals bevestigd door zowel OFM als BKM. Als Zichtlocatie is deze locatie ideaal en levert het gewenste aantal arbeidsplaatsen op. Zeker wanneer er een goede acquisitie aan ten grondslag ligt.

Een tweede Zichtlocatie zou volgens drs.R.L.Bak zeker kunnen zijn het CKC terrein. Het zou heel goed passen in de plannen van CKC en VDL om samen op het VDL terrein een gezamenlijk complex te bouwen.

Deze twee locaties passen in de plannen om meer werkgelegenheid te creëren, gelegen aan de A20 en levert schone werkgelegenheid op. En wat belangrijk is, het verstoort het beeld van Maassluis niet.

 Acquisitie

Met het realiseren van bedrijfsterreinen en zichtlocaties voor kantoren op zich zijn we er natuurlijk niet. Wanneer er geen kopers of huurders zijn falen alle plannen. Er zal tevens een sterk acquisitie beleid ontwikkelt dienen te worden. De plannen dienen in de markt gezet te worden. Zonder een lobbyist kunnen we niet. En bovendien een  wethouder en een burgemeester die netwerken opzetten en gebruiken. Bovendien dient er een acquisitie nota te komen waaruit blijkt hoe men de doelstellingen wil realiseren.

 Conclusies

Wij hebben ons bezig gehouden met het grote belang voor Maassluis om sterk in te zetten op flinke groei in de werkgelegenheid. Belangrijk voor de huidige bevolking, maar ook belangrijk voor de verwachte 7000 extra bewoners. Voor de betaalbaarheid van de nieuwe woningbouw is het scheppen van werkgelegenheid een must. Wil de stad dynamiek uitstralen dan heeft dat positieve effecten op het beeld dat Maassluis wellicht wil oproepen.

De Gebiedsvisie roept een éénzijdig beeld op waarbij bedrijvigheid en werken ondergeschikt is gemaakt aan de doelstellingen die blijken uit zowel de nota van de ChristenUnie: “Maassluis, een werkzame stad” als uit de nota van het college van B&W: “Integrale Economische Beleidsnota Maassluis”.

« Terug

Reacties op 'Maassluis, een werkzame stad 2'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.