Alg Beschouwingen 2007

zondag 05 november 2006 20:09

Opmerkingen bij de Programmabegroting 2007

“Weet wat je waard bent”

Opmerkingen  bij de Programmabegroting 2007

 

“Weet wat je waard bent”

 
Inleiding

Elk mens heeft waarde. Daar moet je zelf van overtuigd zijn. Daar moet je omgeving van overtuigd zijn. Daar moet de politiek van overtuigd zijn. Niet alleen wanneer dat speelt rond verkiezingen. Nee altijd.

In de politiek gaat het om mensen. Zijn we ons daarvan wel genoeg bewust? Het gaat om een menswaardig bestaan. Dat heeft met geld te maken. Wie moet leven van een bestaansminimum leeft niet ontspannen, maar leeft met zorgen. Dat moet ons aan het hart gaan.

Maar ook wanneer we geen oog voor elkaar hebben en ons alleen maar sterk maken voor een individualistische maatschappij bevordert dat geen harmonieus samengaan.

De ChristenUnie wil de uitdagingen waarmee onze samenleving wordt geconfronteerd aangaan. Wij doen dat vanuit een duidelijke herkenbare visie op mens en samenleving. Deze is gebaseerd op het christelijk geloof. Daarmee heeft de ChristenUnie een geheel eigen positie in de Nederlandse politiek en in de Maassluise samenleving. Liefde voor God en een hart voor mensen. Mensen komen tot hun recht in gemeenschap met anderen. Wanneer je weet wat liefde van God voor ons is en wat het betekent om God lief te hebben, leer je ook om naastenliefde op te brengen en oog te hebben voor elkaars noden en waarde. Dan weet je wat waarde is en wat het waard is dit door te geven. Zo ons politiek handelen inhoud te geven is de moeite waard.

 
1. Openbare orde en veiligheid
 
Woongenot

Je op je gemak voelen in de woonomgeving is ontzettend belangrijk voor het woongenot.

Verschillende zaken zijn hierop van invloed. Een nette en aantrekkelijke woonomgeving, een goed contact met de buurtagent, goede handhaving, adequaat politieoptreden zijn voorbeelden van belangrijke aandachtsgebieden.

Wij hebben vertrouwen in de aanpak van het college op dit onderwerp. En dat is belangrijk omdat het hier gaat om het woonplezier in onze stad.

 
Jongeren

Wanneer het gaat om overlast door jongeren is ook hier een integrale aanpak belangrijk. Het normen en waarden pakket waarmee eerdere generaties zijn opgegroeid is niet meer vanzelfsprekend. Een praatcultuur zoals we dit gehad hebben is ook niet meer de oplossing.

De richtlijnen die wij mee willen geven zijn: Duidelijkheid en Perspectief. Duidelijk moet zijn wat wel en niet toelaatbaar is. Hierbij hoort een duidelijk optreden van toezichthouders.

Maar ook moet in een traject met ouders/verzorgers, scholen en verdere betrokken instanties gekeken worden naar het toekomst perspectief voor de jongeren. Onderwijs en werkgelegenheid zijn hierin van het grootste belang. Daarom willen we ook dit jaar weer hameren op de ontwikkeling van de werkgelegenheid in Maassluis. Juist voor onze jeugd is dit van groot belang.

En voor wat betreft onderwijs staat het in het landelijke verkiezingsprogramma van de ChristenUnie als volgt: “Jongeren zonder diploma en zonder vast werk blijven tot hun 23e jaar partieel leerplichtig tot zij een diploma hebben behaald.”

 
Integratiebevordering

De kloof tussen groepen in de samenleving wordt alleen maar groter. En deze medaille heeft twee kanten. Van de Nederlanders van buitenlandse komaf mag verwacht worden dat ze zich de Nederlandse taal en de gewoonten en gebruiken in ons land  snel eigen maken. Om zo volledig deel uit te kunnen maken van onze samenleving.

Maar de medaille heeft ook een andere kant. Nederlanders van Nederlandse komaf moeten zich ook openstellen. Afscheid moet genomen worden van de kenmerkende Nederlandse hokjesgeest. Het recht op vrijheid van meningsuiting mag zeker niet gebruikt worden om elkaar te vernederen en de grond in te trappen.

Dit zijn problemen die zeker landelijk aangepakt moeten worden, maar op een landelijke oplossing moeten we niet gaan wachten.

Wij willen het college vragen initiatieven op het gebied van het samenbrengen van verschillende bevolkingsgroepen te omarmen en te stimuleren.

 
2. Stedelijke ontwikkeling en economie

Er is onmiskenbaar een relatie tussen stedelijke ontwikkeling en economie. Wanneer we lezen dat Maassluis een goede en plezierige stad is om te wonen, te werken en te verblijven, dan vraagt dat duidelijk om een vertaalslag. Niet het alleen zeggen, maar het ook handen en voeten geven. Want de realiteit is dat veel inzet wordt gepleegd om het woonarsenaal te verbeteren en uit te breiden, maar inzet om de economie en werkgelegenheid te verbeteren is niet zichtbaar.

Bij de vorige algemene beschouwingen hebben wij aangegeven dat er in Maassluis veel plannen bestaan om de woningbouw extra impulsen te geven. Er werd meer afgebroken dan opgebouwd. Wij moeten toegeven dat dit college veel inzet pleegt om de papieren plannen om te zetten in uitvoering. Men is blijkbaar geschrokken van het feit dat vermindering van woningen ook minder uitkeringen van het rijk tot gevolg heeft. Kortweg, het geldgebrek jaagt dit college op.

Dat in de komende raadsperiode (men zal bedoelen: de lopende raadsperiode) geen nieuwe sloopbesluiten met betrekking tot de woningbouw worden genomen, heeft onze instemming. Maar sloopbesluiten worden, dachten we, door Maasdelta genomen. De sloopvergunningen afgegeven door de gemeente. Hoe nadrukkelijk heeft u hierover gecommuniceerd met de woningbouwcorporatie? Hoe zit dat met de sloopvergunning voor de bestaande woningen/flats in de Burgemeesterswijk?

Wij vinden het goede zaak dat de bouw in de Burgemeesterswijk snelle voortgang maakt.

En hoewel wij bezwaren hadden tegen onderdelen van het bouwplan van het Balkon hopen we dat daar snel mee gestart wordt.

Ook zijn we blij dat de bouw van de Havenhof eindelijk in beweging is gezet. Na vier jaar hoofdzakelijk praten worden er projecten gerealiseerd.

 
Starterwoningen

Dat het eigen woningbezit zal worden gestimuleerd spreekt ons aan. Maar nog steeds zijn de prijzen van de “goedkope” koopwoningen te hoog. Veel starters wijken uit naar Vlaardingen en Rotterdam waar de prijzen acceptabel zijn. Het is de vraag of daar verandering in komt met geplande koopprijzen. Indien niet, dan blijft de situatie zo dat veel jongeren Maassluis blijven verlaten.

Wij hebben vragen bij het percentage van 13% nieuw te bouwen starterwoningen. Niet het percentage levert vragen op, maar of het noodzakelijk is dit via de nieuwbouw te realiseren.

Is via de doorstroming naar nieuw te bouwen woningen niet hetzelfde te bereiken? Immers de doorstroming naar de woningen die, in de Burgemeesterswijk en op het Balkon, worden gebouwd laten wellicht voldoende woningen achter die als starterwoningen kunnen worden gelabeld.

 
Hoogbouw
Naast de Hoogbouwvisie krijgen we nu ook te maken met de Gebiedsvisie.

In het POH staat heel duidelijk vermeld dat de hoogbouw in de stad wordt beperkt. Het collegeprogram vindt terecht dat de Hoogbouwvisie op dit uitgangspunt moet worden afgestemd. Nu reeds liggen de plannen klaar om op het Balkon 6 hoogbouwtorens van 15 hoog en één hoogbouwtoren van 21 hoog te bouwen. Bovendien zijn een 3-tal hoge torens in de Burgemeesterswijk in aanbouw.

Wij hebben geen behoefte aan meerdere hoogbouwtorens.

Wil er nog iets van het POH en het collegeprogram terecht komen dan zou het goed zijn tot een heroverweging te komen en de Hoogbouwvisie terug te nemen.

 
Gebiedsvisie

De Gebiedsvisie is wederom een ondoordacht stuk. Van de ambitie van de Integrale Economische Beleidsnota komt zo niets terecht.

Immers, het teruglopen van de werkgelegenheid in zes jaar moet in negen jaar (!) weer worden goedgemaakt. Dan zijn we, wanneer dat gehaald wordt, in 15 jaar terug bij af.

Maar hoe moet dat worden gerealiseerd?

Bedrijventerrein de Dijk wordt gebruikt als uitbreiding begraafplaats en verplaatsing van één of meerder bedrijven uit de Kapelpolder. Vervolgens wordt het bedrijventerrein Kapelpolder en de Kade voor zeker 50% bestemd als woonlocatie.

Van uw doelstelling meer werkgelegenheid en minder pendel komt niets terecht en uw ambitie is zeker niet serieus te nemen.

Het zou goed zijn om op korte termijn aan te geven hoe de doelstellingen uit de Integrale Economische Beleidsnota bereikt kunnen worden.

Een serieuze mogelijkheid zou zijn om naast bedrijventerrein De Dijk ook het gebied De Kade volledig als bedrijventerrein in ontwikkeling te nemen en de grond op gunstige voorwaarden aan te bieden. Waardoor bedrijven van buiten aangetrokken kunnen worden.

 
Promotie

Vanuit promotionele overwegingen hechten wij er waarde aan dat het VVV voor Maassluis en de binnenstad behouden blijft. De TV uitzendingen over Abraham Kuyper in Netwerk hebben Maassluis uitvoerig in beeld gebracht en gaven schitterende beelden te zien. Mede dankzij het voormalige raadslid Bert de Reuver en het huidige raadslid Kees Smits is Maassluis promotioneel op de kaart gezet en zullen steeds meer mensen Maassluis bezoeken.

 
3. Stedelijk beheer
 
Woonomgeving

Zoals aangegeven bij het onderdeel Openbare orde en veiligheid is het uiterlijk van de woonomgeving enorm belangrijk voor het veiligheidsgevoel en woongenot.

De beschikbare financiën voor het beheer van de openbare ruimten staan onder druk.

Hiermee bestaat het risico dat het verlagen van de eisen een direct effect zal hebben op het woongenot en veiligheidsgevoel van de burgers. We hopen dat deze gevolgen binnen het toelaatbare zullen blijven.

Het groen in Maassluis is groen en blijft groen. En ondanks alle bezuinigingen is hier een compliment op zijn plaats.

Het overdragen van het snippergroen aan de bewoners voor acceptabele prijzen zal de kosten van onderhoud voor de gemeente verminderen en levert een substantiële bijdrage voor het onderhoud van groen.

 
Afwikkeling autoverkeer

Stel dat u een enquête zou houden in Maassluis met de volgende vraag:

“Denkt u dat er in Maassluis een derde ontsluiting ter hoogte van de Dijkpolder gaat komen?” Dan denken we dat 75% van de Maassluizers zal zeggen: “Nee natuurlijk krijgen we hier geen toestemming voor”, 24% zal zeggen: “dat weet ik niet” en 1% zegt: “misschien wel”. En die 1% dat is het college van B&W tezamen met de coalitiepartijen.

In ons contact met diverse ingewijden werd ons één ding duidelijk en glashelder: Die derde ontsluiting? Die komt er niet!

Waarom blijft u de “klifhanger” van deze ontsluiting? Want de val die u kan maken zal ernstige gevolgen hebben voor onze stad. En woningbouw, zo stelt het college begrijpelijk, heeft de allerhoogste prioriteit.

Het collegestandpunt van de derde ontsluiting is voor ons echt onbegrijpelijk.

 
 
Milieubeleid

We zijn ontzettend blij dat de chemische bestrijdingsmiddelen bij de leverancier in de kast blijven staan. Het sluit aan op ons langdurig pleidooi hier geen gebruik van te maken. Ook staan we verder positief ten opzichte van de manier waarop in Maassluis vorm wordt gegeven aan het milieubeleid.

 
4. Onderwijs en jeugd

Voorkomen en bestrijden van jeugdoverlast is hoogst noodzakelijk. Niet alleen preventief maar ook repressief. Repressief waarbij politie, jongerenwerk en gemeente samenwerken bij de aanpak van overlast.

Preventief d.m.v. het project Veilig Opgroeien in Maassluis, start in 2007.

Binnen het domein “gezin” worden de risicofactoren aangepakt door hier opvoedingsondersteuning aan te bieden.

Ook de start van het meldpunt GOSA dat het onder andere  mogelijk maakt om doelgroepen die nu slecht gebruikmaken van het hulpaanbod, middels een signaleringsysteem alsnog te kunnen benaderen.

Wij zijn blij dat het schoolmaatschappelijk werk op hetzelfde niveau gehandhaafd blijft.

Een mijlpaal, de MFA-oost is gerealiseerd en kan men beginnen aan de functionele opbouw van de buurt- en wijkfunctie.

De doorlopende leerlijn voor 0 tot 23 jarigen mogelijk maken is een goede inzet voor het lokale onderwijs beleid.

Voor goed onderwijs is ouderbetrokkenheid van het grootste belang. 

Taalachterstanden dienen preventief aangepakt te worden.
 
5. Werk en inkomen

De doelstelling om voor de minima, tegen aantrekkelijke voorwaarden, een collectieve basisverzekering voor ziektekosten aan te bieden, is ons uit het hart gegrepen.

Vorig jaar hebben wij  aandacht gevraagd met onze motie voor steun aan de voedselbank Wij zijn blij met de positieve inzet van raad en college die heeft plaats gevonden voor deze helaas noodzakelijke voorziening.

Ook de samenwerking met de afdeling SoZa vinden wij een goede zaak

Voor de aanpak van jeugdwerkeloosheid worden goede trajecten opgestart.

Fraudebestrijding wordt actief aangepakt door uitwisseling en vergelijking van databestanden.

De re-integratie mogelijkheden via Dukdalf om in eigen beheer 100 nieuwe trajecten per jaar te realiseren kan,  naast het doorstromen naar werk, ook de tekorten van Dukdalf beperken.

Bijstandsmoeders met kinderen jonger dan 12 jaar moeten de keuze blijven krijgen om te solliciteren of voor de opvoeding te kiezen.

 
 
 
6. Zorg en welzijn

De invoering van de WMO vraagt veel aandacht van het college en we zijn er van overtuigd dat grote inzet wordt gepleegd om op tijd operationeel te zijn.

Toch hebben we enige zorgen omtrent de definitieve gunning met welke aanbieder we in zee gaan. Kennis van het werkgebied Maassluis is van groot belang bij het aanbod van huishoudelijke hulp.

De publieksvoorlichting zal ook met grote kennis van zaken dienen te geschieden. Het werken met een Front- en BackOffice kan helpen, maar met kernwoorden als ontschotting en verbetering van de samenwerking zijn we er niet.

Met de gewenste totstandkoming van een Seniorenraad dringt de vraag zich op of de behoefte aan een Seniorenpanel wel zo groot is. Het is ons nog niet geheel duidelijk waarom aan beiden behoefte is. Graag zien we ook de seniorenraad betrokken bij de verder ontwikkeling van de breedtesport impuls. Wellicht is het goed deze relatie te onderzoeken. Kan de sportcoördinator in samenwerking met de seniorenraad daar invulling aan geven?

Dat de GGD Nieuwe Waterweg Noord gaat fuseren met de GGD Rotterdam is ons bekend. Dat op deze wijze een zeer grote organisatie ontstaat met mogelijke grotere bureaucratie en gericht op Rotterdam geeft ons enigszins zorgen. Deze zorg is tijdens de thema-avond zeker niet weggenomen. Maar nu daar blijkbaar toch sprake van is, is het tevens te betreuren dat de GGD op de eilanden nog niet aanhaakt. Dit zou de dominante positie van Rotterdam enigszins verminderen. Dat de nieuwe organisatie GGD Rijnmond gaat heten hadden wij ook liever anders gewenst. Is de naam GGD Rotterdam-Waterweg geen betere optie? Het geeft de breedte van de fusie beter weer.

 
7. Sport, cultuur en monumenten

Het beleid gericht op actieve sportbeoefening en recreatieve bewegingssporten heeft onze volledige instemming. Mede daarom hebben wij vanaf het begin steun gegeven aan zowel de nota breedtesport, het aantrekken van een sportcoördinator en ook nu zullen wij het BOS-project volop ondersteunen.

De opmerking dat de breedtesportimpuls in 2007 afloopt wordt door ons betreurd. Immers de subsidie kon vanaf 2003 verkregen worden maar het college liet de subsidie voor de eerste twee jaar verloren gaan en het project werd pas in 2005 opgestart. Is het werkelijk zo dat de subsidie voor 2003 en 2004 hiermee verloren is?

En wat verstaat het college onder enkele goedlopende projecten? Is het niet van belang om ook nieuwe projecten beet te pakken? Vooral omdat het BOS-project geldt voor de leeftijdsgroep tot 19 jaar. Hoeveel belang hecht het college aan de breedtesportimpuls en wat heeft men er voor over hier meer dan normale inzet voor te plegen? Is het niet van groot belang dat juist ouderen in beweging komen omdat dit gezondheid bevordert? En is hier geen koppeling te maken met het ouderenbeleid? Ook is de structurele inzet van een sportcoördinator van belang. Al is het alleen maar om de breedtesport en het BOS-project te activeren.

De door D66 ingediende motie om de OZB kosten aan sportverenigingen te vergoeden heeft nu na 8 maanden gelukkig tot uitvoering geleid

Dat het behoud van de tennishal in de Westwijk geen gemeentelijke kerntaak is ondersteunen wij. Maar te denken dat je een verlieslijdende hal óf kunt verkopen óf opnieuw kunt verpachten is een mooie droom. Vooral als er ook nog eens voorwaarden aan worden verbonden. Is het dan echt niet mogelijk om én de sporthal én de tennishal samen te voegen tot één complex? Wellicht op de plaats van de tennishal zodat de Wethouder Smithal daar door plaats kan maken voor een groter doeltreffend winkelcentrum?

Het belang van de Bibliotheek staat boven elke twijfel verheven. Dat de Bibliotheek een extra budget kreeg om het aanbod van boeken en andere media niet te laten verslechteren had en heeft onze instemming. Maar of de Bibliotheek een kenniscentrum zijn kan, vragen wij ons af.

Wat betreft het cultuurbeleid missen we de uitwerking van de in augustus 2005 verschenen cultuurnota “Cultuur op maat”. Vooral de geformuleerde hoofdvragen: “In welke mate wordt een bijdrage geleverd aan de historische identiteit” en “In welke mate wordt een bijdrage geleverd aan de toekomstige identiteit” blijft ons inziens onbeantwoord. Ook dat verlangt een visie!

Wil het gemeentemuseum zich professioneel ontwikkelen dan is verzelfstandiging een voorwaarde. Waarom kan het Sleepvaartmuseum wel via de stichtingsvorm opereren en het Gemeentemuseum niet? Niet alles hoeft via het gemeentehuis. De toegankelijkheid van de bibliotheek is bekend. Daarom was het ook onze wens dat de kunstuitleen wordt ondergebracht bij de Bibliotheek. Daar vinden we weinig over terug.

Wat zijn nu de plannen van m.b.t. de kunstuitleen? En verder: hoe maken wij de kunst bereikbaar voor alle doelgroepen? Het college heeft vanaf 2007 structureel een bedrag opgenomen in de begroting voor stimulering en ondersteuning van verenigingen en cultuurinitiatieven. Prachtig. Maar hoe wordt dit ingevuld? Wat staat het college voor ogen? Heeft overleg met de CRM, de Historische Vereniging en het Gemeente Museum hierover plaatsgevonden. Dat missen wij. Graag zien we hier iets meer concreets.

 
 
8. Bestuur, concern en middelen

Ten aanzien van de prestatie-indicatoren vinden wij bij de afdoening brieven / aanvragen binnen de service normen voor 2007 een score van 90% wat aan de magere kant, een hoger percentage is haalbaar zo is in de commissie vergadering door het college toegezegd.

Door de afdeling communicatie is gevraagd om 2 FTE en een budget van € 170.000,=.

Om financiële redenen wordt dit budget teruggebracht naar € 62.000,=. Wij achten de noodzaak van personele uitbreiding onvoldoende onderbouwd

De samenwerkingsvoordelen met de gemeenten Schiedam en Vlaardingen zijn te ruim ingeschat. De samenwerking gaat blijkbaar alleen door vanwege de mogelijke voordelen bij de afdeling inkoop. Kunnen er ook nadelen verkregen worden? Hoe reëel is deze verwachting? En wat zijn de mogelijke nadelige effecten?

 
9. Algemene dekkingsmiddelen en Onvoorzien
 

Creatieve bezuiniging

Op creatieve wijze zal er sprake zijn van een selectieve vacaturestop. Dit wordt gerealiseerd door het minder invullen van vacatures en er wordt overgeschakeld naar lager ingeschaald personeel. Betekend dit ook missen van ervaring, waardoor juist extra personeel nodig is?

De bezuinigingsopdracht is mede afhankelijk van factoren die de leiding niet in de hand heeft. Mocht blijken dat de geraamde opbrengst niet gehaald wordt, dan volgt een discussie over verminderen of afstoten van taken. Aan welke taken kunnen wij hierbij denken?

 

Vertraging investeringen

Is bezuinigen op onderhoud verantwoord? Niet alleen bedrijfsmatig maar ook veiligheid speelt hierbij een rol. Zijn hier ook nog personele consequenties aan verbonden?

 
Subsidies

Gevraagd wordt een besluit te nemen voor vermindering van de subsidie-uitgaven voor 2008 en verder, zonder vermelding welke beheersproducten het betreft. Terwijl nu het subsidieplafond voor de programma’s 2007 ten opzichte van het budget 2006 verhoogd is met € 376.600,=. Dit begrijpen we niet. Wat kan hier nu de reden van zijn?

 
Begrafenistarieven

Een verhoging 8,5% Was die negatieve stand van de reserve dan niet bekend? Zoiets komt toch niet zomaar ongezien? Waarom is de reserve niet eerder aangevuld?

 
Risicoprofiel

De Weerstandscapaciteit ligt buiten het bereik en er moeten maatregelen overwogen worden om de Algemene Reserve weer op het peil te brengen van het risicoprofiel. Zijn er keuzevoorstellen te verwachten van het college? Welke maatregelen gaat het college nemen om de algemene reserve te versterken.?

Het zekerheidspercentage ligt tussen de 14 en 22% en dat is wel erg laag.

 “Een betrouwbare overheid jojoot niet tweejaarlijks met voorzieningen, subsidies, onderhoud, enzovoort”, zo lezen we. Op pagina 132/133 lezen we ook dat onttrekking aan de algemene reserve voor 2008 en 2009 gerechtvaardigd is. Althans dat vindt het college. Er moet een structurele lijn worden gevolgd ondanks incidentele negatieve resultaten. Maar hoe is dit te rijmen met de te nemen maatregelen om de algemene reserve weer op pijl te brengen? Wat komt er zo terecht van het beginsel van behoorlijk bestuur dat een overheid betrouwbaar is?

 
Tekorten

Vanwege een tekort van € 750.000,= wordt er € 250.000,- onttrokken uit de egalisatiereserve inkomensdeel, zo wordt gesteld. Voor de volgende jaren geldt hiervoor ook de inspanningsverplichting om vanaf 2008 het cliëntenbestand met 15 te verminderen. Is dit reëel en haalbaar?

Wanneer het dividend van Evides niet meer wordt uitgekeerd zal dat de begroting naar schatting met € 230.000,= negatief beïnvloeden. Dit alles geeft de ChristenUnie het gevoel dat de met deze begroting wel erg scherp aan de wind wordt gevaren. Er doen zich grote risico’s voor. Over een mogelijk groter tekort van Dukdalf als wordt ingeschat en over te verwachtte planschades lezen wij niets. Wij hebben twijfels over de haalbaarheid van de begroting 2007 en overwegen het college het voordeel van de twijfel te geven. Dat geldt niet voor de meerjarenbegroting. Daarvoor zetten we het licht niet op groen.

« Terug

Reacties op 'Alg Beschouwingen 2007'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.